Gevaarlijke vracht Boeing verzwegen

De luchtverkeersleiders op Schiphol hebben willens en wetens informatie achtergehouden over de gevaarlijke vracht van de El Al-Boeing die ruim zes jaar geleden neerstortte in de Bijlmer....

Van onze verslaggevers

'Ik voel mij bedrogen en ontgoocheld', liet oud-minister H. Maij van Verkeer en Waterstaat weten. Oud-premier R. Lubbers viel haar bij. 'Het is bizar. De feiten zijn nieuw voor mij. Maij heeft me niks verteld. Als ze van het telefoontje geweten zou hebben, had ze me dat

zeker gemeld.'

E. van Thijn, als burgemeester van Amsterdam in 1992 verantwoordelijk

voor de rampbestrijding, zei: 'Het is schandalig. Ik kreeg steeds te horen dat er geen gevaarlijke stoffen aan boord waren. Zwart op wit. Ik ben van de domme gehouden, op het verkeerde been gezet.'

Ook de Amsterdamse brandweer is geschokt. De ondernemingsraad zal de zaak aankaarten bij hoofdcommandant H. Ernst. 'Als we dit hadden geweten, hadden we volgens het draaiboek gevaarlijke stoffen gewerkt.

Dan hadden we beter gemeten.' Veel brandweerlieden, hulpverleners en bewoners kampen met gezondheidsklachten.

Bewoners van de Bijlmermeer reageren met gemengde gevoelens op het nieuws. Woedend omdat ze jaren zijn voorgelogen, en opgelucht omdat eindelijk wordt erkend dat de Boeing gevaarlijke vracht vervoerde.

Voormalig minister van Verkeer en Waterstaat Jorritsma noemde de gang

van zaken 'verbijsterend'. Ze vindt dat er een strafrechtelijk onderzoek moet worden ingesteld. 'Er zijn opzettelijk zaken achtergehouden. Dit overstijgt het niveau van een parlementaire enquête.'

Volgens haar opvolger Netelenbos heeft de luchtverkeersleiding de politiek verantwoordelijken nooit op de hoogte gesteld. 'Onbestaanbaar', zei ze. Of de ambtelijke top wel iets heeft geweten,

is onduidelijk.

De reacties kwamen los na het verhoor van S. Koopmans, destijds adjunct-hoofd van de verkeersleiders, door de enquêtecommissie Vliegramp Bijlmermeer. Koopmans kwam er pas onlangs achter dat zijn medewerkers zes jaar geleden tot geheimhouding besloten. Toen hij navraag deed, meldden ze dat zij dezelfde avond alleen de leiding van

de Rijksluchtvaartdienst inlichtten.

Ramponderzoeker F. Erhart van de Rijksluchtvaartdienst vertelde de commissie enkele uren later dat hij voor het eerst van de telefoontjes vernam tijdens het verhoor van Koopmans. Hij deed de kwestie af als een 'misverstand', terug te voeren op verwisseling van

papieren.

De reacties vanuit Tel Aviv waren terughoudend. El Al-woordvoerder N.

Kleiman zei pas gisteren gehoord te hebben van de bandopname. 'We hebben nooit informatie achtergehouden en onze volle medewerking gegeven aan de Nederlandse autoriteiten.'

De enquêtecommissie hoopt vrijdag twee Israëlische oud-medewerkers van El Al te horen. Uit de woorden van Kleiman valt op te maken dat zij niet komen, maar dat een derde Israëliër wellicht later verschijnt. 'De commissie heeft ons drie namen genoemd. Een van hen is nog bij El Al in dienst, de anderen zijn ambteloos burger. Zij kunnen niet verplicht worden hun medewerking te verlenen.'

De media in Israël besteden weinig aandacht aan de parlementaire enquête naar de Bijlmerramp. De Israëlische televisie zond woensdag de video uit van de noodlottige vlucht, met radarbeelden en de conversatie tussen de bemanning en de verkeersleiders.

De Amsterdamse hoofdofficier H. Vrakking is deze week een onderzoek naar de verdwenen cockpit voice recorder begonnen. Aanleiding was het

verhoor van Bijlmerslachtoffer A. Bos, een week geleden. Bos zei tegen de enquêtecommissie dat hij iemand kent die weet waar het apparaat is. De commissie heeft hem gesommeerd man en paard te noemen. Los daarvan heeft de rijksrecherche hem verhoord.

Vrakking en zijn Haarlemse collega H. van Brummen hebben naar aanleiding van het nieuws van woensdag het onderzoek naar de lading van het vliegtuig heropend. Dat onderzoek was eerder vastgelopen. Een

team van de luchtvaartpolitie, de rijksrecherche, de marechaussee en de Amsterdamse politie gaat het onderzoek uitvoeren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden