Getergde Netelenbos gaat hard terugslaan

Oud-minister Tineke Netelenbos heeft er schoon genoeg van dat ze 'overal maar de schuld van krijgt'. Mismanagement rond de Betuweroute en de hogesnelheidslijn, problemen rond Schiphol, de bouwfraude, mislukte verkeersmaatregelen en de chaos op de vmbo-scholen: 'Turbo Tineke' heeft het weer gedaan....

Van onze verslaggevers John Schoorl Bert Wagendorp

Maar Netelenbos slaat terug. 'Zo'n Cerfontaine die maar raak blundert en daarmee wegkomt. En hwordt niet aangepakt.' Morgen verschijnt ze voor de parlementaire onderzoekscommissie-Duivesteijn. Ze zegt het verhoor door de commissie te zullen gebruiken om terug te vechten en haar roetzwarte imago op te poetsen.

Gerlach Cerfontaine is ('Voor 450 duizend euro per jaar!') directeur van Schiphol. De uitbreiding van de luchthaven en de nieuwe Luchtvaartwet kwamen tot stand onder het bewind van Netelenbos op Verkeer en Waterstaat, dat tot mei 2002 duurde. Bij de geluidsproblemen rond de nieuwe Polderbaan en de rekenfouten in het start-en landingsschema was vooral Netelenbos de gebeten hond.

Getuigen die in de voorgaande weken voor de onderzoekscommissie verschenen, verweten Netelenbos een kwalijke rol in het doordrukken van de Betuwelijnplannen en het achterhouden van belangrijke informatie. Dat betrof met name de kosten van de spoorverbinding, die de pan uitrezen. Netelenbos schoof destijds de kritiek terzijde en sprak van 'kasritmestoornissen'.

Volgens Netelenbos krijgt ze nu de rekening voor haar beleid gepresenteerd en zien haar vijanden hun kans schoon om wraak te nemen. 'Het is natuurlijk gemakkelijk af te rekenen met leiders die niet meer in power zijn.'

Netelenbos kwam in 1987 in de Tweede Kamer en maakte als staatssecretaris van Onderwijs en minister van Verkeer en Waterstaat deel uit van de beide paarse kabinetten onder leiding van Wim Kok. Daarna keerde ze terug in de Kamer. Na de verkiezingen van januari 2003 verdween Netelenbos van het Binnenhof.

Ze probeerde vervolgens commissaris van de koningin in Noord-Holland te worden en lijsttrekker voor de PvdA voor de Europese verkiezingen. Beide pogingen haar politieke loopbaan nieuw leven in te blazen liepen tot Netelenbos' diepe frustratie uit op een fiasco.

Volgens critici speelde daarbij mee dat Netelenbos werd gezien als een 'typische exponent' van de 'paarse' technocratie en arrogantie. Ook in haar eigen partij bleek de 60-jarige Netelenbos op slechts weinig krediet te kunnen rekenen. Sinds 1 juli is ze voorzitter van de Raad van Toezicht van de Rijksdienst voor het Wegverkeer.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden