Get Lucky wereldwijde hit door slimme marketing

AMSTERDAM - In Nederland moet Daft Punk in het Koningslied nog hun meerdere erkennen, maar in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en vele andere landen tekent het Franse duo voor het populairste liedje van het moment. : Get Lucky, het is zo'n nummer dat eigenlijk niet meer gemaakt leek te worden, een liedje dat iedereen leuk vindt en dat je op alle radiostations voorbij hoort komen.

Het pakkende gitaarloopje van Nile Rodgers, de falset van Pharrell Williams en natuurlijk de slimme bedding van filterdisco waarin Daft Punk het liedje heeft gelegd: dit alles is debet aan het enorme succes.

Maar zonder een wel zeer opmerkelijke marketingcampagne was ook Get Lucky niet in een dag het meest gestreamde nummer in de vijf jaar dat Spotify bestaat, en was het ook niet in minder dan vierentwintig uur in de meeste landen al een top 3-hit.

Want Thomas Bangalter en Guy-Manuel de Homem-Christie, het tweetal dat onder de helmen schuilgaat, waarmee ze zich aan de buitenwereld tonen, heeft weliswaar een grote reputatie in de dancewereld, hitparades bleven goeddeels onaangedaan door Daft Punk.

Los van One More Time uit 2001 dan, van het zeer invloedrijk gebleken tweede album Discovery. Maar dat is al lang geleden en daarna maakte Daft Punk het veel mindere, al lang vergeten Human After All en een geflopte score voor de film Tron (2010). Dat de naam Daft Punk er nog toe doet, komt meer door de in dance zelden evenaarde liveshows (in 2007 vastgelegd) die binnen dance nog altijd een ijkpunt zijn.

Maar dan is het 2 maart 2013 en komt tijdens de Amerikaanse tv-hit Saturday Night Live een commercial voorbij waarin helmen te zien zijn. Een fragment dat - zo blijkt later - uit de clip van Get Lucky komt.

Het begint meteen te gonzen in de muziekwereld. Als een week later in Austin, Texas tijdens het festival South By Southwest een postertje met dezelfde helmen wordt gesignaleerd, leidt dat tot hardnekkige geruchten die de verrassingskomst van Prince en Justin Timberlake overschaduwen.

Nee, Daft Punk kwam niet, maar iedereen had het erover. Toen de single uiteindelijk tien dagen geleden gelanceerd werd, kwam er meteen een trits aan bewerkingen en mash-ups met andere hits van bijvoorbeeld Michael Jackson.

Dagelijks kwamen er dankzij sociale media nieuwe Get Lucky's onder de aandacht. Vrijdag gaf het Nederlandse Postman in het radioprogramma van Giel Beelen een eigen reggaeversie ten beste die de hele wereld overging.

Maar Get Lucky is nog maar het begin, het Daft Punkalbum Random Access Memory komt op 20 mei uit. Zij die hem, tijdens een luistersessie, gehoord hebben mogen er, op straffe van een boete van 10 duizend euro, tot 1 mei nog niks over zeggen.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden