GESTOORD?

Secretaresses gaan efficiënter werken als zij regelmatig gestoord worden, stelt promovenda Irene Krediet. Maar rinkelende telefoons en vragende collega's veroorzaken ook stress....

Jutka Halberstadt

Josée van der Velde, directiesecretaresse van de zakenvrouw van het jaar 1999 Lia van den Berg (directrice van een wervings- en selectiebureau voor topsecretaresses): 'Ik ben met iets vreselijks bezig: het adressenbestand up to date maken. Mijn andere taken gaan ondertussen door. Ik moet een tafelschikking maken en zodra de telefoon gaat, neem ik op. Achter in mijn hoofd zeurt de hele tijd de deadline voor dat adressenbestand. Als ik onderbroken word kan me dat irriteren, maar ik ga er inderdaad efficiënter door werken. Ik denk: o god, ik kan zo weer gestoord worden, laat ik mijn tijd zo goed mogelijk benutten.

Als de irritatie te groot wordt, doe ik de deur dicht en laat ik de telefoontjes tegenhouden. Op dagen dat ik het minder druk heb, onderbreek ik mijn werk zelf. Voor de afwisseling ga ik dan minder belangrijke klusjes doen.'

Dr. Marc Schabracq, arbeids- en organisatiepsycholoog aan de Universiteit van Amsterdam en consultant stressmanagement: 'De onderzoekster had kennelijk een opgewekte steekproef. Uit de wetenschappelijke literatuur over stress blijkt dat dagelijkse irritaties zich opstapelen en uiteindelijk zelfs je immuunsysteem aantasten. De uitkomst van het onderzoek kan je niet naar alle secretaresses generaliseren. Maar misschien dat mensen die het leuk vinden onder hoogspanning te werken, eerder voor dit beroep kiezen.

Het kan zijn dat secretaresses sneller gaan werken bij veel onderbrekingen, maar de kans op fouten neemt toe. En het risico voor stress ligt op de loer. Er is absoluut een psychisch nadeel. Als je iets moet schrijven en je wordt zes keer na elkaar gebeld, word je gek.'

Lenie Hoekman, secretaresse van het jaar in 1997: 'Ik word vaak onderbroken in mijn werk. Het lijkt hier soms een ontmoetingsplaats. Van de week stonden hier zeven man te praten. Dan kan ik me niet concentreren. Als het uit de hand loopt, vraag ik of ze op de gang verder praten.

Soms raak ik geïrriteerd als ik het druk heb. Collega's die me uit gemakzucht met hele simpele vragen bellen, of voor de derde keer willen horen hoe de fax werkt, bezorgen mij stress.

Ik heb wel geleerd mijn tijd efficiënt in te delen. Maar sneller werken, komt de kwaliteit niet altijd ten goede. De kans op fouten is groter, dus ik moet mijn werk extra controleren en dat kost ook tijd.'

Margreeth de Boer, Tweede Kamerlid voor de PvdA: 'Toen ik minister van VROM was, heb ik het begrip onthaasting in Nederland geïntroduceerd. Het staat inmiddels in de Dikke van Dale. Ik pleit voor het nemen van rust om tot jezelf te komen. Maar ik heb nooit gezegd dat hard werken niet goed is.

Dat de secretaresses uit het onderzoek op korte termijn efficiënter gaan werken, kan heel goed. Ik ben er van overtuigd dat ze op lange termijn problemen krijgen als ze om de haverklap gestoord worden. Dat kost veel energie en heeft nadelige effecten op de rust in je psyche. Het tast de kwaliteit van je leven en werk aan. Ik ben bang dat een onderzoek als dit te makkelijk vertaald wordt naar het idee dat je secretaresses vaak mag storen. Maar ik ga ervan uit dat collega's en werkgevers zich in de secretaresse verplaatsen.'

Jan Warning, beleidsadviseur FNV Bondgenoten: 'Het is niet efficiënt als mensen voortdurend worden gestoord op hun werk. Dat leidt tot klachten. In uiterste gevallen worden ze overspannen. Op korte termijn is het efficiënt om secretaresses veel te storen. Ze neigen ertoe hun taak af te ronden en zullen zich haasten. Op lange termijn staan daar de psychische kosten tegenover.

Wij pleiten ervoor dat werknemers die ingespannen bezig zijn, worden gevrijwaard van telefoontjes en zeurende mensen. Uit onderzoek onder apothekersassistenten weten wij dat de kans op stress en fouten toeneemt als ze niet rustig kunnen werken. Vakkenvullers in de supermarkt raffelen hun werk ook af als ze steeds worden gestoord door klanten met vragen.'

Rob van de Westerlaken, directeur Schoevers bedrijfsopleidingen: 'De secretaresse is geen typmiep meer. Het puur uitvoerende werk wordt minder. Ze is steeds meer iemand die op hbo-niveau bedrijfsprocessen en informatie managet.

Gestoord worden, is onderdeel van het werk. Wij leren secretaresses dat te accepteren, prioriteiten te stellen en tijdverspilling te voorkomen. Daar zijn trucs voor. Mensen die langskomen voor een kletspraatje houd je tegen door een klok op je bureau te zetten. Of door te zorgen dat er geen stoel klaar staat.

Veel mensen presteren beter onder gezonde stress. Het kan dat secretaresses dan efficiënter gaan werken, maar daar zit wel een grens aan. Op een gegeven moment breekt het elastiekje.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden