Gesteggel belemmert inzet traumaheli

Een hoogspanningsdraad en een brugleuning vormen de belangrijkste gevaren als de Amsterdamse traumahelikopter maandagmiddag landt op een brug langs de rivier de Amstel....

Een motoragent die de Amsteldijk heeft afgezet, hoopt dat 'die Haagse beslissers zelf eens om negen uur 's avonds een traumaheli nodig hebben. En dat er dan gezegd wordt dat helaas vanwege de geluidsoverlast niet wordt gevlogen'. Zijn collega: 'Die beperkingen zijn niet te begrijpen.' Een toeschouwer op de brug: 'Wat voor idioteregelsland is dit?'

Afgelopen weekeinde weigerde het Radboudziekenhuis in Nijmegen zijn traumaheli in te zetten om een acht maanden oud Duits jongetje over te brengen van een ziekenhuis in Meppel naar een ziekenhuis in het Duitse Wilhelmshaven. Het geval was niet spoedeisend genoeg en Meppel valt buiten de regio. Een Duitse traumaheli bood uitkomst.

In de nieuwjaarsnacht mocht de helikopter van het VU-ziekenhuis in Amsterdam niet uitvliegen naar de brand in Volendam vanwege strikte milieuregels. De Tweede Kamer reageerde woedend, de ministers Borst van Volksgezondheid en Pronk van Milieu beloofden beterschap.

Nu is het directeur W. de Vrij van de Regionale Ambulancevoorziening Drenthe (RAV) die woedend is. Niet op het Radboudziekenhuis - dat handelde volgens het protocol -, maar op de strenge wetgeving die het gebruik van de traumaheli's beperkt. 'Bij dit soort noodgevallen mogen er geen belemmeringen zijn', aldus De Vrij.

In Groningen is een traumahelikopter gestationeerd, die volgens De Vrij al anderhalf jaar wacht op een vergunning. 'Het zieke jongetje had met deze helikopter kunnen worden vervoerd', aldus De Vrij. 'Het irriteert ons dat zo'n belangrijke voorziening niet mogelijk is door gesteggel over geluidsoverlast.'

De gemeente Groningen maakt morgen bekend dat de helikopter een vergunning krijgt voor slechts drie vluchten per dag. Ook dat is de omwonenden te veel. Zij voorzien dat de traumaheli vaak zal vliegen zonder patiënten en willen de vergunning aanvechten bij de Raad van State. Daar hebben ze zes weken de tijd voor; zolang zal de eerste vlucht dus in elk geval op zich laten wachten.

De Vrij vindt drie keer per dag juist veel te weinig. Minister Pronk van Milieu moet vaart maken met het versoepelen van de milieuregels, vindt hij. Pronk kondigde in maart dit jaar aan dat traumaheli's in de toekomst dag en nacht mogen vliegen. Het aanpassen van de wetgeving lukt echter niet binnen een paar maanden, zegt een woordvoerster van zijn ministerie.

Volgens de commissie-Alders, die onderzoek deed naar de nieuwjaarsramp in Volendam, moeten in het hele land vierentwintig uur per dag speciale traumateams en -helikopters paraat staan. Staatssecretaris De Vries zei maandag over de ramp in Volendam dat wat betreft de traumaheli 'veiligheid belangrijker is dan geluidsnormen'. Minister Borst laat onderzoeken of het aantal helikopters moet worden uitgebreid. Na de zomer brengt zij een advies uit.

Langs de Amstel wacht helikopterpiloot B. Schrijver op de de trauma-arts en de verpleegkundige die hij heeft afgezet voor een spoedbezoek aan een ziek kind. Hij vindt dat de noodhelikopters hun waarde 'absoluut' hebben bewezen. Het liefst vloog hij 'van schemer tot schemer'. Nachtvliegen levert vaak te veel problemen op, behalve boven bijvoorbeeld snelwegen of polders.

De vlieger zegt te kunnen begrijpen dat de Nijmeegse traumaheli niet werd ingezet voor het vervoer van een patiënt van ziekenhuis naar ziekenhuis. 'Wij vervoeren bijna nooit een patiënt. Ook niet van bijvoorbeeld de plaats van een ongeval naar het ziekenhuis. Over de weg vervoeren is meestal comfortabeler. Wij vervoeren de arts; die kan een slachtoffer stabiliseren en mag ingrepen verrichten.'

Dan stapt Schrijver met de verpleegkundige in de heli. De arts blijft achter in de woning voor de verzorging van het kind. Behoedzaam en met luid geraas verlaat de helikopter de brug. Omhoog, dan opzij en met een ruime boog terug richting ziekenhuis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden