Gespannen naast de Rembrandt

Officieel is hij natuurlijk wel te koop, maar hij hangt vooral op de The European Fine Art Fair (TEFAF) in Maastricht, zodat mensen hem kunnen zíen: De Rouwende Vrouw van Michelangelo....

In juni vorig jaar kocht de Londense kunsthandelaar Jean Luc Baroni de pentekening in bruine inkt voor zes miljoen Engelse pond (een krappe 3,7 miljoen euro) op een veiling bij Sotheby's. 'Tot januari heeft de National Gallery Scotland hem in optie gehad, maar het museum kreeg het geld niet bij elkaar', zegt Baroni. Ook voor de Uffizi in Florence vormde geld het probleem. Inmiddels heeft zich een andere potentiële koper gemeld, een Amerikaanse particuliere kunstverzamalaar die de tekening zo goed als zeker voor eind maart zal kopen. Vraagprijs: rond de vijf miljoen euro.

De Michelangelo is een van de hoogtepunten van de TEFAF, de tiendaagse kunst en antiekbeurs, waar ruim tweehonderd kunsthandelaren uit Europa, Amerika en Canada staan. De tekening is niet gesigneerd maar dat doet volgens Baroni niet af aan de waarde: 'Michelangelo maakte vaak tekeningen voor vrienden. Die waren niet bedoeld voor verkoop.'

Volgens de begeleidende tekst in de stand is het één van de vier tekeningen die nog overgebleven zijn uit Michelangelo's vroege periode, van rond 1500, toen hij regelmatig voorstellingen van Giotto en Salviati natekende. In zijn laatste levensjaren verscheurde Michelangelo veel van deze 'mislukte' tekeningen.

Bij de volgende stand, van kunsthandelaar Otto Naumann uit New York, staat een suppoost gespannen naast een ander topstuk: een grote Rembrandt (137x116 cm) uit 1635, met de Engelse titel Minerva in her study. Waarde: 40 miljoen dollar (ongeveer 35 miljoen euro). Volgens Naumann is dit het laatste historiestuk van Rembrandt van dit formaat dat nog op de markt circuleert. 'Verder zijn er alleen nog maar portretten van Rembrandt in omloop.' Een Nederlands museum heeft zich geïnteresseerd getoond - welk wil Naumann niet zeggen 'omdat het museum nog bezig is met het verkrijgen van fondsen'.

Behalve schilderijen en tekeningen van oude meesters is er in Maastricht ook veel moderne kunst. Bij de ingang van Waddington Galleries trekt een gigantische haas de aandacht die over een klokvormige bult springt - een sculptuur van Barry Flanagan. De stand van de Engelsen hangt en staat vol met ironische kunstwerken: een meterhoge terra-kleurige sculptuur van Tápies houdt het midden tussen een reuzenwalnoot en een stel hersenen.

Om de hele beurs te zien, heb je minstens een halve dag nodig. In totaal zijn er acht verschillende gebieden, van klassiek en Egyptisch antiek, manuscripten en oude landkaarten tot kunstnijverheid, meubels (onder anderen van Rietveld), Chinese vazen, theeserviezen en juwelen.

Bij de stand van Cartier is het druk. Ondanks dat het allerbelangrijkste stuk, een vijfhonderd karaats diamanten collier met art decoschakels uit de historische collectie van Cartier, niet te koop is. Het collier schittert de voorbijganger tegemoet. 'Oorspronkelijk zat er duizend karaat aan briljant in deze collier, afkomstig van een maharadja uit Noord India die in 1925 dit collier liet maken', zegt juwelenhistoricus K.M. Akkerman. 'Maar toen India in 1948 onafhankelijk werd, was hij wegens financiële redenen gedwongen om de juwelen te verkopen. Vijf jaar geleden is het collier bij toeval in Engeland teruggevonden. In plaats van de oorspronkelijke stenen zitten er nu synthetische zirkonen in. Ze zijn waardeloos, maar hebben wel de schittering van echte diamanten.'

Bij Jan Morsink Ikonen zijn ze om drie uur 's middags al aan de champagne. Ter gelegenheid van zijn 25-jarig bestaan heeft de in Grieks en Russisch orthodoxe iconen gespecialiseerde Amsterdamse kunsthandel de provincie Limburg zojuist een achttiende-eeuwse 'Moeder Gods' geschonken.

Pronkstuk in de stand zijn de zeventiende-eeuwse houten koningsdeuren afkomstig uit een orthodoxe kerk in Noord Rusland, waar ze toegang verleenden tot het heilige gedeelte van de kerk. Wie zoiets koopt? Hugo Morsink: 'Er bestaat geen iconenmuseum of zoiets, onze meeste klanten zijn particulieren.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden