Geslaagd verkoper van lende- en schilderdoeken

Selfmade man Loek Brons stapte over van de textiel-soepeltjes naar de kunsthandel. Dat hij daar een vreemde eend in de bijt was, deerde hem niet.

Loek Brons.

Hij verkocht kunst met grote K zoals Primark T-shirts en Jumbo kratten bier verkoopt. Loek Brons was kunsthandelaar die magisch-realistische meesterwerken op de kunstbeurzen Tefaf in Maastricht en Pan in Amsterdam aanprees met kreten als 'twee voor de prijs van één'. Of hij zette een pakje café noir op zijn tafel met het opschrift 'Koek van Loek', waarmee hij het snobistische kunstvolk schokte.

'Textiel is textiel. Er is geen verschil tussen schilderdoeken en lendedoeken', zei Loek Brons. Brons (doctorandus in de kunstgeschiedenis, maar door sommigen als patjepeeër aangeduid) overleed op 20 juni in zijn woonplaats Heteren. Een dag later zou hij 84 jaar zijn geworden, maar een hersenbloeding eerder die maand werd hem fataal.

In het wereldje van de kunsthandel was Loek Brons een vreemde eend in de bijt. Daar trok hij zich niets van aan. Zijn klandizie was niet het oude geld: hij concentreerde zich op de selfmade mannen en vrouwen zoals hij er zelf een was.

Priester

Loek Brons werd geboren in Arnhem, groeide op in Velp en was voorbestemd om priester te worden. Op zijn achtste zei hij al in een klooster te willen intreden. Een franciscanenklooster dan. 'Geen jezuïet of dominicaan. Jezuïeten zijn te geleerd en dominicanen te pronkerig', vond hij.

Brons ging naar het seminarie in Venlo en studeerde daarna korte tijd theologie en filosofie. Uiteindelijk verloor hij zijn geloof. In de jaren zestig begon hij in Velp in de manufacturenzaak, die zijn moeder typeerde als 'van huilen, poepen en de lamp vasthouden'.

Brons bleek een geboren marketeer. Toen hij de winkel overnam in Velp kwam hij met een nieuwe formule van zelfbedieningstextielzaken waar vrouwen onderbroeken konden kopen voor 98 cent per stuk: Brons Textiel. Al snel begon de expansie. Op het hoogtepunt had hij een keten van 170 zaken, die onaardig werden aangeduid als textieldumps.

Uit zijn eerste huwelijk had Brons vijf kinderen. Daarna kreeg hij een relatie met verkoopster Miep Tang, die later onder de naam Miep Brons een keten pornovideotheken opzette, vanuit de gedachte dat over naar porno kijken niet geheimzinnig moest worden gedaan. Toen de EO riep dat porno schadelijk was, zei Miep Brons: 'Natuurlijk zijn er mensen die dat vinden, maar die hebben een seksuele afwijking.' In een interview zei haar man: 'Samen zakendoen geeft meer binding dan samen kinderen krijgen.'

In 1980 verkocht Brons al zijn winkels aan Zeeman. Hij was geïnspireerd door kunst, schreef sonnetten en raakte gefascineerd door magisch-realisten als Pyke Koch en Carel Willink. Loek Brons volgde een academische opleiding kunstgeschiedenise en slaagde in drieënhalf jaar cum laude. Daarna begon hij kunst te kopen en te verkopen. Al gauw werd hij een vooraanstaande kunsthandelaar.

Badjassen en zwembroeken

Miep Brons deelde zijn enthousiasme voor kunst. Voor een kunstreis naar Italië liet hij zijn studiegenoten meereizen in zijn privévliegtuig. Miep deelde in het hotel badjassen en zwembroeken uit. Ze inspireerden velen, zoals Dirk Scheringa van de DSB, die na het zien van een documentaire over Loek Brons zijn eigen collectie magisch-realisten ging opbouwen.

In 2006, na een hartinfarct, stopte Brons met zijn kunsthandel. Op de laatste dag deed hij de schilderijen in de aanbieding met de kreet: 'Loeks Dolle Dwaze Dagen.' Hij had na zijn pensionering nog zestig schilderijen, waarvan hij een groot deel verkocht. Enkele van de mooiste hield hij over. Als belegging en om van te genieten. Zijn vrouw Miep Brons woont nu in een verzorgingstehuis in Heteren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden