Geslaagd mozaïek

Mimoun Oaïssa


Na zijn succes Shouf Shouf Habibi (2004) had Albert ter Heerdt het zichzelf makkelijker kunnen maken. Hij koos voor een mozaïekfilm, een mooi genre dat een decennium eerder (opnieuw) populair werd met Short Cuts van Robert Altman en grote hits kende in de vorm van onder meer Crash (2004) en Babel (2006). Net als in Crash wordt in Kicks een kettingreactie van raciaal getinte gebeurtenissen in gang gezet. Is dat in de succesfilm van Paul Haggis een bijna nietsbetekenende botsing, in Kicks schiet een politieman een jongen van Marokkaanse komaf neer. Dat laat voor een geleidelijke opbouw minder ruimte: de zaken staan direct op scherp. Niet alles in het vervolg is even geslaagd - clichés liggen vervaarlijk op de loer - maar toch is Kicks bovenal een geslaagd serieus vervolg op het vrolijke Shouf shouf Habibi, waarbij Ter Heerdt zich welhaast een auteur betoont: met opnieuw een sterke multiculticast en kenmerkende stijlmiddelen verkondigt hij wederom zijn boodschap dat het multiculturele drama in Nederland toch vooral op misverstanden berust.


Kicks (Albert ter Heerdt, 2007)


Nederland 3, 20.25-22.15 uur.


Sweet Home Alabama

(Andy Tennant, 2002) Dat Reese Witherspoon kan acteren, bewees ze niet alleen in serieuze rollen (haar Oscarwinnende vertolking van June Carter in de Johnny Cash-biografie Walk The Line), maar zeker ook in deze aardige romantische komedie over een New Yorkse mode-ontwerpster. Voordat die kan trouwen met haar gedroomde echtgenoot, burgemeesterszoon Patrick Dempsey, moet ze eerst scheiden van haar man in Alabama (Josh Lucas), waar haar wortels liggen. Volgt een reis naar het verleden, die gevoelens teweegbrengt en duidelijk maakt dat het mooie leven in New York ook zo zijn mindere kanten heeft.


Net 5, 20.30-22.40 uur.


Knetter

(Martin Koolhoven, 2005) Knetter had makkelijk een loodzware film kunnen worden, met een 9-jarige meisje dat het moet zien te rooien met haar manisch-depressieve moeder, een onbekende vader, en dan ook nog de dood van haar inwonende oma. Maar Martin Koolhoven (Het schnitzelparadijs, Oorlogswinter) en scenarioschrijver Mieke de Jong houden de film licht en innemend. Carice van Houten overtuigt als de kwetsbare, kinderlijke manisch-depressieve moeder. Ze ziet dat ze haar dochter niet kan geven wat die nodig heeft, maar is niet bij machte daar iets aan te doen. Jesse Rinsma speelt mooi dochter Bonnie, die haar moeder neemt zoals ze is ('Soms is ze echt knetter'). Hartverwarmende en legendarische scène: de olifant die ineens in de tuin staat.


Nederland 3, 09,00-10.15 uur.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden