Geschokt

Ook 'Jeanny' was geschokt door de dood van zangeres Whitney Houston. Ze had getwitterd: 'Wat een verlies! Sterkte aan de familie!'


Daar zal de familie van Houston steun aan hebben gehad, nu RTL Boulevard een halve uitzending lang tweets over Houston had meelopen onderin beeld. Albert Verlinde riep de kijkers er zelf toe op: 'Wie weet komt jouw reactie hier onderin beeld!'


Jottem.


'Ook BN'ers waren aangeslagen na de dood van zangeres Whitney Houston'. De zin klonk in menig televisie-rubriek. De BN'ers hadden massaal getwitterd, van Froukje de Both tot Jim Bakkum en Glennis Grace.


Toch weer een nieuw stapje in deze boulevardisering zette zondag het NOS-Journaal, waarin Sacha de Boer melding maakte van een tweet van Trijntje Oosterhuis. Die had geschreven: 'Hele verdrietige dag!! Whitney Houston overleden! Mijn grootste voorbeeld. Een groot verlies. The Voice of the world! #whitneyhouston'


Je kunt niet in de ziel kijken van de twitteraar. In het beste geval is de ontzetting oprecht.


Maar waarom de condoleances aan de nabestaanden getwitterd in het Nederlands, in plaats van gepast en vertaald per brief of mail aan de betrokkenen? De wetten van de roem dicteren het antwoord: rondom hoogstpersoonlijke emoties als rouw is zwijgen allang geen optie meer. Krokodillentranen of niet, ze moeten publiekelijk gedeeld.


En daarmee heeft de openlijke rouw om BD'ers (Bekende Doden) er een navrant kantje bijgekregen: alles is een kans. Op nieuwe aandacht; een kattebelletje is altijd goed voor het blazoen, en anders wel de cd- of concertverkoop.


En het werkt, al visten sommigen naast het net. SBS Shownieuws deed het met Marga Bult. RTL Boulevard had Glennis Grace in de studio. 'Tranen?' wilde Humberto Tan weten. 'Nou, meer geschokt. En als je dan heel de dag die beelden ziet...'


Aan de telefoon hing Gordon, bij wie het nieuws ('Mijn grote voorbeeld, mijn grote idool') er ook erg had ingehakt. 'Ja, dat kun je wel stellen. Ik geloof dat ik al anderhalve dag helemaal van de leg ben.'


Trijntje Oosterhuis was een van de gasten in DWDD, waar het ging over de Grammy Awards en Houston. Trijntje vertelde dat ze meteen al haar collega-vriendinnen had gebeld, onder wie Do, Edsilia Rombley en Candy Dulfer. 'Laten we iets bescheidens doen, en die prachtige liedjes nog een keer doen.'


Een 'tribute'. Iets bescheidens. En dat dan aankondigen in DWDD.


Waar tegenover Waylon (in haar nadagen stond hij in Houstons voorprogramma) en operazangeres Tania Kross (die een aardige versie zong van The greatest love of all) ook nog Leo Blokhuis zat. De harde noten die hij kraakte detoneerden nogal: 'We moeten niet vergeten dat ze ook de maakster (hij bedoelde: vertolkster, JPG) is van de grootste draak uit de popgeschiedenis: I will allways love you', aldus (de nimmer zure) Blokhuis, die in haar stem 'vooral techniek, maar geen emotie' hoorde. En: 'Als je anderhalve minuut een hoge C kunt aanhouden is dat heel knap, maar dan hoeft het nog niet per se mooi te zijn.' Tot zover de popprofessor, die zojuist had gebroken met een ongeschreven regel en dan ook op staande voet werd uitgedreven.


Een moedige rol, heel wat oprechter dan menige tweet, maar een béétje reputatiemanager weet: Olevensgevaarlijk.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden