Gergiev leidt opnieuw de klassieke ranglijstjes

De Russische dirigent Valeri Gergiev was afgelopen jaar de meest geboekte dirigent. Van de honderd meest geboekte dirigenten was er in 2013 maar een vrouw. Het Nederlandse Concertgebouworkest duldt wereldwijd slechts drie orkesten voor zich als het gaat om het aantal gespeelde concerten.

AMSTERDAM - Dat blijkt uit cijfers van Bachtrack.com, een website die de klassieke concertagenda's van over de hele wereld bijhoudt. Voor het vierde jaar achtereen publiceren zij een jaaroverzicht met de drukste dirigenten en orkesten, de meest gespeelde componisten en andere weetjes - ranking the classical stars.


De cijfers zijn niet compleet, maar wel uitgebreid: Bachtrack baseerde zich op 15.091 concerten, 4.510 opera's en 2.596 balletuitvoeringen.


Marin Alsop is de enige vrouw onder de maestro's, op nummer 70. In de berekening ontbreken de concerten van de São Paolo State Symphony Orchestra, waarvan de Amerikaanse chefdirigent is, en haar eigen Baltimore Symphony Orchestra. Als daar gegevens van waren, stond zij ongetwijfeld hoger.


De Rus Valeri Gergiev staat, zoals bijna elk jaar, op nummer één. Deze sterdirigent bezoekt regelmatig Nederland, zoals tijdens het jaarlijkse Gergiev Festival in Rotterdam, waar hij artistiek leider is. Het drukste orkest was de San Francisco Symphony, maar ons Koninklijk Concertgebouworkest staat op vier - dankzij een bomvol jaar vanwege het 125-jarig bestaan.


De honderd meest uitgevoerde componisten waren allemaal man. De lijstjes met meest uitgevoerde componisten worden in grote mate beïnvloed door jubilerende componisten. Na de eeuwige Grote Drie (Mozart, Beethoven en Bach) volgt op nummer vier dit jaar Benjamin Britten, die in Engeland (zijn geboorteland) zelfs op nummer één staat. In 2012 stond hij nog op nummer 22, maar afgelopen jaar werd zijn honderdste geboortedag gevierd. In zijn vaderland was een stichting erg succesvol met herdenkingsconcerten.


Ook de jubilarissen Verdi, Wagner en Lutoslawski stegen flink. De Franse impressionist Francis Poulenc was ook jarig, maar steeg slechts vijf plaatsen.


Als het gaat om de periode waarin de uitgevoerde stukken zijn geschreven springt de Romantiek eruit, zowel bij concerten als opera's. Op het Europese vasteland gaat het bij ongeveer 40 procent van de concerten om composities uit die periode, tegen circa 30 procent voor de 20ste eeuw. In Groot-Brittannië en Noord-Amerika zijn die verhoudingen omgekeerd. Hedendaagse composities halen nergens een marktaandeel van meer dan 10 procent.


Bij opera's is de Romantiek overal oppermachtig, met marktaandelen van 50 tot 75 procent. Europa is daarbij wederom het meest behoudend in muziekkeuze.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden