Gerechtshof: Automobilisten mogen hun mobiel tijdens het rijden wel aanraken, maar niet vasthouden

Automobilisten mogen tijdens het rijden hun mobieltje aanraken als die in een aan het dashboard bevestigde telefoonhouder zit. Het vasthouden van een mobieltje tijdens autorijden staat niet gelijk aan het aanraken van een telefoon in een houder en is wél strafbaar, zo heeft het gerechtshof in Leeuwarden woensdag bepaald.

Foto anp

Het hof kwam tot die uitspraak in een zaak waarin een automobilist in Sneek door de politie was beboet omdat hij al rijdend zijn mobieltje bediende. De kantonrechter in Leeuwarden oordeelde vorig jaar dat die boete van 239 euro terecht was opgelegd, omdat het aanraken van de telefoon gelijkstaat aan het (verboden) vasthouden.

Niet alleen de automobilist zelf, maar ook het Openbaar Ministerie (OM) ging in beroep. Het OM hoopte van het hof meer duidelijkheid te krijgen over wat nu wel en niet strafbaar is bij het gebruik van mobieltjes achter het stuur, vooral ook omdat veel mensen navigatieapps op hun telefoon hebben.

Maar het hof deed daar gisteren geen principiële uitspraak over en verklaarde het OM in dit proces niet-ontvankelijk. Wel vernietigde het hof de eerdere uitspraak van de kantonrechter.

Minister van Justitie Ferdinand Grapperhaus maakte uitgerekend woensdag bekend dat hij gevaarlijk rijgedrag, ook dat van automobilisten die achter het stuur met de telefoon in de weer zijn, zwaarder wil gaan bestraffen. Ook als een bellende of appende automobilist een telefoon alleen maar vasthoudt en geen ongeval veroorzaakt, wil Grapperhaus de maximum-strafmaat opkrikken tot twee jaar gevangenisstraf.

Als er wel een ongeluk wordt veroorzaakt moet de maximustrafmaat omhoog tot zes jaar, heeft Grapperhaus in een wetsvoorstel vastgelegd. Dat voorstel is ter advies aan onder meer het OM en Vereniging Verkeersslachtoffers gestuurd. Tegenover de NOS zei de minister dat hij 'het helemaal heeft gehad' met bellende en appende automobilisten.

Meer duidelijkheid geven over wanneer de politie wel of niet een boete mag opleggen, is niet aan de rechter maar aan de wetgever, zo laat het hof in het vonnis doorschemeren. Over de vraag of het 'bedienen' van een telefoon tijdens het autorijden net zo'n gevaar vormt voor de verkeersveiligheid als het 'vasthouden' ervan, spreekt het hof zich dan ook niet uit.

Volgens onderzoekers van onder meer de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid verhoogt het in de weer zijn met een telefoon achter het stuur de kans op een ongeval met de factor zes. De politiek dringt sinds vorig jaar aan op straffer optreden tegen appende en bellende automobilisten. Het ministerie van Justitie onderzoekt of de verkeersregelgeving moet worden aangepast.

Hoewel het OM gisteren door het hof niet-ontvankelijk werd verklaard, zegt een woordvoerster dat het vonnis niet als een nederlaag wordt beschouwd. 'We wilden duidelijkheid en die hebben we gekregen.' Zij wijst er op dat het hof nog eens bevestigt dat alleen al het vasthouden van een telefoon tijdens het autorijden strafbaar is. 'Ook al staat die telefoon niet eens aan.'