Geplande IJmeerlijn moet goedkoper

Achtergrond..

Den Haag/ Amsterdam Het kabinet is ‘diep doordrongen’ van de bijzondere positie van Almere. De stad die in 2030 met de bouw van 60 duizend extra woningen de vijfde stad van Nederland moet worden. Dat was de boodschap van ministers Eurlings (Verkeer en Waterstaat) en Cramer (VROM), vrijdag na afloop van het kabinetsberaad.

De verkeersminister moest echter toegeven dat zo’n 5 miljard euro voor een IJmeerverbinding niet op ‘de plank’ ligt in tijden van economische crisis. Het kabinet neemt daarom twee jaar de tijd om te onderzoeken of een verbinding tussen Amsterdam en Almere goedkoper kan.

De wethouders Adri Duivesteijn (Almere) en Maarten van Poelgeest (Amsterdam), die voortdurend hebben aangedrongen op de aanleg van een IJmeerlijn, vinden dat kabinetsbesluit het maximaal haalbare voor het moment. ‘Het gaat er om dat het kabinet kiest voor de westelijke oriëntatie van Almere en erkent dat een verbinding met Amsterdam door het IJmeer het beste is’, zegt Van Poelgeest, tevens voorzitter van de Metropoolregio Amsterdam. ‘We gaan een volgende fase in’, vindt Duivesteijn.

Steun voor de ambities van de bestuurders in de noordelijke Randstad geeft het kabinet in de zogeheten RAAM-brief (Rijksbesluit Amsterdam Almere Markermeer) die vrijdag door de ministerraad werd goedgekeurd. De wens van Almere om in westelijke richting uit te breiden, inclusief bouwen in het IJmeer, wordt omarmd. Almere en Amsterdam streven naar een ‘dubbelstad’-relatie.

Belangrijke gedachte daarbij is niet alleen dichter naar elkaar toe te groeien, maar ook met elkaar verbonden te worden. Dat zou via een verbinding door het IJmeer moeten. Maar een definitief besluit over de aanleg van zo’n ov-verbinding wordt in 2012 genomen.

Met Almere, Amsterdam, de provincies Noord-Holland en Flevoland en private partijen neemt het Rijk deel aan een werkmaatschappij die moet onderzoeken of een IJmeerlijn financieel haalbaar is. Volgens het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) staat de uitkomst nu al min of meer vast: een ov-verbinding door het IJmeer zal nooit rendabel te krijgen zijn en zal een negatief saldo opleveren van ‘enkele miljarden euro’s’.

De planbureaus schrijven dat in een vrijdag gepubliceerd onderzoek waarin ze weinig heel laten van de ambities van Duivesteijn en Van Poelgeest om Amsterdam en Almere met een IJmeerlijn te verbinden. ‘Zelden zo’n beroerde kosten-batenanalyse gezien als in dit geval’, zegt een woordvoerder van het CPB over het Almeerse plan.

Niettemin heeft het kabinet de aanleg van een IJmeerlijn niet definitief afgeschoten. Kern van de boodschap: het moet goedkoper kunnen.

Eurlings: ‘Dat kan hopelijk wel. Laten we niet vooruitlopen op de negatieve scenario’s en positief blijven.’ Hij moest vrijdag wel toegeven dat de kosten-batenanalyse van het Almeerse plan slechter is dan die van de Zuiderzeelijn (de spoorverbinding tussen de Randstad en Groningen). Die lijn blies het kabinet in 2007 af.

Minister Cramer beklemtoonde dat de groei van Almere wat haar betreft niet moet uitmonden in de zoveelste ‘dertien-in-een-dozijn-nieuwbouwwijk’.

De groei van Almere is een van de belangrijkste onderdelen van de zogeheten RAAM-brief. Die gaat verder onder meer over het opkrikken van de natuurwaarden van het IJ- en Markermeer en over het openbaar vervoer tussen Lelystad en Schiphol.

In dit deel van de Randstad moeten tot 2030 nog 150 duizend woningen worden bijgebouwd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden