nieuwsairbnb

Geplaagd Airbnb wil trouwe verhuurders aandelen geven

Kamerverhuurplatform Airbnb wil trouwe verhuurders belonen met aandelen in het bedrijf. Is dat gewoon aardig of staat het bedrijf onder druk?

null Beeld ANP XTRA
Beeld ANP XTRA

Airbnb gaat over twee jaar naar de beurs. Tot nu toe is het uitdelen van aandelen alleen mogelijk aan investeerders en werknemers, niet aan gebruikers van een dienstenplatform als Airbnb. Het bedrijf heeft de Amerikaanse beurswaakhond SEC daarom gevraagd om dit toch mogelijk te maken.

In een brief aan de SEC schrijft Airbnb-directeur Brian Chesky dat zijn onderneming ‘niets’ zou zijn zonder zijn gastheren en -vrouwen. Ook zij zouden moeten kunnen profiteren van een beursgang. Mede-eigendom zou ‘de belangen van de deelnemers aan de deeleconomie in lijn brengen met die van het bedrijf.’ Aandeelhouderschap past volgens hem bij de nieuwe manier waarop ‘miljoenen mensen inkomen vergaren als deelnemers van de deeleconomie’. Taxi-apps Juno en Uber probeerden de regeling eerder aan te laten passen, maar zonder succes.

De beurswaarde van Airbnb werd vorig jaar geschat op 31 miljard dollar. Het bedrijf uit San Francisco is actief in 191 landen. Op de site zijn meer dan vijf miljoen overnachtingsadressen te vinden. Van elke boeking gaat een percentage naar Airbnb. Sinds vorig jaar zijn ook ervaringen of excursies te boeken via het platform. Vorig jaar maakte de onderneming op een omzet van 3,5 miljard dollar voor het eerst winst, zo’n 100 miljoen dollar.

‘Heel interessant moment’

Hans Berends, hoogleraar innovatie en organisatie aan de Vrije Universiteit, noemt het aandelenplan ‘een heel interessant moment’ in de ontwikkeling van platformbedrijven als Airbnb en Uber. ‘In het huidige model is de machtsbalans wel erg doorgeslagen naar de kant van het bedrijf. De chauffeurs van Uber bijvoorbeeld hebben erg weinig invloed. Je ziet steeds meer alternatieven ontstaan waarbij gebruikers gezamenlijk een eigen dienst beginnen, zoals Greentaxi in de Verenigde Staten.’

Mogelijk zet Airbnb een stap in die richting, zegt Berends. ‘Iets meer waarde richting gebruikers, niet alleen in de richting van het bedrijf. En iets van invloed van gebruikers op beleid en organisatie. Maar dat zal vooral informeel zijn. Het lijkt mij niet dat het gaat om een aandeel met stemrecht.’

Ook Koen Frenken, hoogleraar innovatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht, noemt het ‘een stap in de ontwikkeling van platformbedrijven als nieuwe organisatievorm. Airbnb brengt met aandelen het financiële belang van de gebruikers van het platform, de verhuurders, meer in lijn met het eigen bedrijfsbelang. Het is geen fundamentele wijziging. Dat hoeft ook nog niet. De concurrentie komt voorlopig vooral van vergelijkbare bedrijven, niet van coöperaties van gebruikers. Die komen nog heel lastig van de grond. Het blijkt lastig te zijn om mensen bij elkaar te brengen en ze overtuigen om niet meer in zee te gaan met grote commerciële partijen.’

Concurrentie is groot

Dat Airbnb de huiseigenaren meer aan zich wil proberen te binden, verbaast Berends niet. ‘De concurrentie is groot. Je kunt je huis ook op andere platforms aanbieden. Booking.com bijvoorbeeld richt zich op hotels, maar ook steeds meer op gewone huizen. Je kunt loyaliteit vergroten met aandelen, maar vooral door steeds meer waarde toe te voegen. Winkels die via Amazon verkopen kunnen bij dat bedrijf ook administratieve en logistieke diensten afnemen.’

Mogelijk wil Airbnb met kleine aandeelhouders wat politieke invloed verwerven, denkt Frenken. Het bedrijf kampt op veel plaatsen met een negatief imago. Steden als Amsterdam leggen het aantal overnachtingen aan banden om het commercieel gebruik van woonruimte terug te dringen. ‘Airbnb is ook al bezig met campagnes voor een gunstiger beeld van de verhuuractiviteiten.’

Aandeelhouderschap van gebruikers kan het imago van Airbnb wel wat verbeteren, denkt ook Berends. ‘De publieke perceptie van het bedrijf is de afgelopen twee, drie jaar sterk verslechterd. Maar aandeelhouders worden niet snel ambassadeurs. De verhuurders zijn uiteindelijk concurrenten, geen community.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden