Review

Gepassioneerd venijn in 'verboden' Cubaanse Danzón

Pas in het tweede deel ontstaat vuurwerk, als de dansers op hakken met gepassioneerd venijn rond elkaars lichaam slingeren. Van de eigenlijk subversieve kant van de Cubaanse dans blijft in de choreografie niet zo veel over.

Beeld Sebastiaan Peelen

Op een kaal podium ogen witte plastic tuinstoeltjes goedkoper dan op een plein in de Cubaanse zon. Het Internationaal Danstheater gebruikt er zestien als simpel decor voor zijn jubileumvoorstelling Danzón, over een zwoele parendans op lauwwarme ritmes.

Begin vorige eeuw was deze in Cuba verboden vanwege het 'gevaar' van rassenvermenging. Oud en jong uit verschillende klassen grepen de eenvoudig te leren Afro-Mexicaanse passen aan om steeds dichter in elkaars armen te slowen. Van die subversieve kant blijft in de choreografie van artistiek leider Jan Linkens weinig over.

Parendans

Vier mannen en zes vrouwen dralen lang in de keuze van hun danspartner, het sensuele seksespel in Cuba indachtig. Het beloofde thema rond de onderdrukking van sociale tolerantie komt echter niet bovendrijven. Ja, de pakken en jurken worden fantasie- en kleurrijker, nadat de parendans eerst nog gevangen heeft gezeten in brave tinten. De dansers acteren matig; het gekunsteld lachen rond de vleugel, tipsy met leeg glas, kunnen de vrouwen beter achterwege laten.

Gelukkig zijn ze wel sterk in prikkelende duetten in wisselende samenstelling. Waar het eerste gepolijste deel nog homogene stoplappen kent, zoals blootvoets voorbijschietende dansers met uitgeschoven benen en lange armen, ontstaat in het frisse tweede deel vuurwerk als ze op hakken met gepassioneerd venijn rond elkaars lichaam slingeren. Solo schrijven ze verfijnde krulletjes in de lucht, met handen, armen en zelfs knieën. Dan vonkt het tussen hen en de echte springstof van Danzón: de band van de Cubaanse pianist Abel Marcel. De tintelende, hecht vertolkte muziek legt alsnog een warme gloed over de plastic stoelen.

Danzón door het Internationaal Danstheater. 7/3, DeLaMar, Amsterdam. Tournee t/m 31/5.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.