Gentleman-reder in roerige Nedlloyd-tijden

De onlangs op 83-jarige leeftijd overleden Henk Rootliep wilde totaalvervoer voor Nedlloyd. De Noorse straatvechter Torstein Hagen zat hem daarbij dwars.

Henk Rootliep liet zich niet vermurwen en weigerde zijn totaalconcept voor vervoer op te geven.

'Wie varen wil, zij onvervaard, doch wake voor gevaar' stond vorige maand boven de overlijdensadvertentie van Henk Rootliep.

Rootliep was bestuursvoorzitter van het fameuze transportconcern Nedlloyd toen dat onder vuur kwam te liggen van de Noor Torstein Hagen, een van de beruchtste raiders van de jaren tachtig en negentig.

Hagen eiste een ontmanteling van het concern dat toentertijd behalve in de grote containervaart ook actief was op de weg (Van Gend & Loos), in de lucht (Transavia en Martinair) en in de binnenvaart (onder meer Damco).

Hagen vergeleek Rootliep met de toenmalige Britse schansspringer en brekebeen Eddy the Eagle die steevast als laatste eindigde. Maar Rootliep liet zich niet vermurwen en weigerde zijn totaalconcept voor vervoer op te geven. Het leidde tot tumultueuze aandeelhoudersvergaderingen en zelfs tot een zaak bij de Ondernemingskamer. In 1993 ging Rootliep bij Nedlloyd met pensioen. Nedlloyd zou later fuseren met de Britse containerrederij P&O en in 2004 onderdeel worden van het machtige Maersk-Sealand.

Rootliep overleed 28 oktober na een kort ziekbed in zijn woonplaats Bilthoven. Hij werd 83 jaar.

Totale logistieke dienstverlening

Henk Rootliep werd geboren in Benkoelen in voormalig Nederlands-Indië. Zijn vader was daar bestuursambtenaar die de vermogens van de sultanaten beheerde. De liefde voor de rederij kwam van zijn moederskant.

Het gezin keerde na de oorlog terug in Nederland. Na het gymnasium en Nyenrode trad Rootliep in 1955 in dienst bij wat toen nog de Stoomvaart Maatschappij Nederland heette. In 1971 werd deze samengebundeld met de Koninklijke Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij, de Koninlijke Java-China Paketvaart en de Rotterdamsche Lloyd in de nationale vrachtrederij Nedlloyd. Britten noemden de Nederlandse rederijverhoudingen 'the most incestuous relationship', een huwelijk met met veel partners en bijbehorende ruzies.

Rootliep werkte voor Nedlloyd jarenlang in landen als India en Oost-Pakistan, waar zijn kinderen werden geboren. In 1987 werd hij bestuursvoorzitter van het concern. Hij koos voor de strategie van een totale logistieke dienstverlening ('Vervoer Plus'). Klanten zouden voor al hun vervoer, distributie en opslag op één adres terechtkunnen. 'Some do transport, we do more', was de leuze. Nedlloyd had toen 22 duizend werknemers.

Nederlandse gentleman

Maar Rootliep had buiten Torstein Hagen gerekend, die via de beurs een belang van 5 procent in het concern had opgebouwd. Hij wilde van Nedlloyd weer een pure rederij maken die daarna als prooi zou kunnen dienen voor een buitenlandse belegger. Het werd een gevecht tussen een Noorse straatvechter en een Nederlandse gentleman. 'Mijn vader had een bloedhekel aan private equity of venture capital zoals dat heette. Mensen die zichzelf wilden verrijken. Hij vertrouwde Hagen niet', vertelt zijn zoon Bart Rootliep.

Nadat Hagen zijn belang had opgevoerd tot 25 procent, moest Rootliep hem accepteren als commissaris van de vennootschap. Maar uiteindelijk verliet Hagen vele miljoenen armer Nedlloyd.

Rootliep werd in 1996 voorzitter van de Kamer van Koophandel voor Utrecht en Omstreken. Hij zou daar tot 2000 blijven. Inmiddels was hij zich gaan interesseren voor filosofie, vooral voor Spinoza. Hij maakte daarbij nog vele reizen, niet om ergens op het strand te gaan liggen, maar om de cultuur van een land te leren kennen.

Rootliep wordt behalve door zijn vrouw en twee kinderen, overleefd door zes kleinkinderen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden