Genieten van imitatie

Als de in 2010 op 67-jarige leeftijd overleden Franse regisseur Alain Corneau al bekend is, dan dankzij Tous Les Matins du Monde (1991), zijn historische drama over de 17de-eeuwse Franse componist Marin Marais. Die film, destijds de duurste ooit gemaakt in Frankrijk, grossierde in prijzen en werd bovendien een commercieel succes. Het is evenwel een atypische film voor Corneau, die als cineast volwassen werd in de jaren zeventig met een aantal noir-films die zwaar leunen op de Amerikaanse cinema uit voorbije decennia en waarvoor hij samenwerkte met de fine fleur van het Franse acteursbestand: Yves Montand, Catherine Deneuve en Gerard Depardieu verbonden meermaals hun naam aan zijn films.


Corneaus tweede film, Police Python 357, is daarvan een sprekend voorbeeld. Yves Montand is de ijzige, non-conformistische politieman Marc Ferrot. Hij kruist het pad van de mysterieuze fotografe Sylvia Leopardi (Stefania Sandrelli), met wie hij een onstuimige relatie begint. Wat hij niet weet, maar wij wel, is dat zij ook een relatie heeft met zijn superieur Ganay (François Périer). Corneau heeft drie kwartier nodig om hier en daar geforceerd zijn poppetjes op hun plaats te krijgen, maar dan staan Ferrot en Ganay tegenover elkaar en kan de spannende afwikkeling beginnen. Waarbij de twee elk informatie missen die de kijker wél heeft.


Behalve van die afwikkeling valt er vooral te genieten van de opzichtige imitatie die Corneau ten beste geeft van de door hem zo bewonderde Amerikaanse film noir. Donkere straatjes, glimmend nat wegdek, piepende banden, duistere blikken, zwijgzame personages; Police Python 357 loopt ervan over. Met als bonus een geweldige rol van Simone Signoret als invalide alwetende echtgenote van politiebaas Ganay.


Police Python 357 (Alain Corneau, 1975)


Arte, 00.45-02.50 uur.


Tamara Drewe

(Stephen Frears, 2010) Lichtvoetige verfilming van een strip die eerder in de Engelse krant The Guardian verscheen. Het titelpersonage (Gemma Arterton) is een journaliste die terugkeert naar haar geboortedorp en daar nogal wat losmaakt bij het merkwaardige gezelschap dat zich in het dorp heeft teruggetrokken. Frears vertaalde het stripjargon in terugkerende splitscreens, over elkaar buitelende voice-overs, tegen de camera pratende personages en andere kwinkslagen. Het resultaat is een amusante bordkartonnen wereld waarin de eendimensionale figuren prima tot hun recht komen.


RTL 8, 20.30-22.45 uur.


Wonder Boys

(Curtis Hanson, 2000) Aangename komedie met Michael Douglas in een atypische rol als Grady Tripp, een smoezelige hoogleraar letterkunde in midlifecrisis. Een writer's block, een onhandige affaire met de vrouw (France McDormand) van zijn baas, die zwanger raakt, en de zorg voor een getalenteerde wereldvreemde student (Tobey Maguire) vormen nog maar het begin van zijn problemen. Mooi om te zien hoe Tripp, bij gebrek aan creatieve output, zich met uiterlijk vertoon een kunstenaarsimago aanmeet: ongeschoren kin, een versleten kamerjas, en veel getuur van onder zijn bril. Wonder Boys illustreert fraai dat schrijvers in Hollywood altijd achter de typemachine zitten en zelden achter de computer - een balpen hebben ze al helemaal nooit.


BBC 1, 00.35-02.20 uur.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden