Genieten in de kerk van Motel Mozaïque

Meeluisteren op het Schouwburgplein staat vrij, maar bij het optreden van Belle And Sebastian is het dringen. De Schotse band is eigenlijk al te groot voor Motel Mozaïque.

ROTTERDAM - Motel Mozaïque, het festival dat gastvrijheid als belangrijkste kenmerk in de statuten heeft opgenomen, laat iedereen op deze aangename zaterdagmiddag in Rotterdam meegenieten van nieuwe muziek en andere kunstuitingen.


Ieder heel uur is er in de tot 'kerk' omgebouwde muziektent Katrina - op het Schouwburgplein - een optreden van twintig minuten door een van de vele bands en artiesten die vrijdag- en zaterdagavond spelen op een van de negen Rotterdamse podia.


Die kerk loopt zaterdag snel vol voor de grotere namen als The Bees en Villagers, maar ook buiten valt, hangend in de kussens of zittend aan de picknicktafels, mee te genieten van de muziek.


Vrijdagmiddag was in de Katrina Kerk (met een door VPRO's 3Voor12 samengesteld programma) al een eerste hoogtepunt: James Vincent McMorrow. Intense, door merg en been gaande akoestische liedjes gebracht met een stem die vele registers besloeg.


Dan ga je meteen opgewekt de avond in, waar Josh T. Pearson zijn Nederlandse podiumdebuut maakte in een klein, afgeladen zaaltje. Wie er bij was had het uren later nog over zijn beklemmende composities op het breukvlak van folk, country en rock.


De langste rij was er voor James Blake, de grootste nieuwe naam van vrijdag. Hij maakte de verwachtingen waar, anders dan Lykke Li. Wat is er met deze vrouw gebeurd? Ze maakte twee heel goede albums waarop ze soul en rock even lichtvoetig als origineel met elkaar verbindt. Maar alle lichtheid was in de Schouwburg uit haar muziek verdwenen. Transformatie was dit jaar het thema van Motel Mozaïque. Dat nam Li letterlijk. De speelse pop van de Zweedse is helaas jammerlijk verworden tot dreinerige loodzware rock.


De Schotse band Belle And Sebastian was op zaterdagavond de grote publiekstrekker. De band is bijna vijf jaar niet in Nederland geweest, en hun optreden negen jaar geleden op hetzelfde Motel Mozaïque indachtig was de liefhebber gewaarschuwd. Want toen was de aanloop zo groot dat honderden mensen voor een dichte deur stonden. Dit jaar leek de drukte nog groter.


Alsof iedereen voor Belle And Sebastian naar Rotterdam was afgereisd. Velen werden ook nu teleurgesteld. Wie niet voor acht uur, twee uur voor aanvangstijd binnen was, had pech. Maar aantrekkelijk om urenlang te wachten in een bloedhete schouwburgzaal waar je niet uit kon om iets te gaan drinken, was het ook bepaald niet.


Al deed José Gonzàles met orkest even de warmte en droge kelen vergeten met mooi georkestreerde dromerige liedjes. Inmiddels bereikten de berichten over huilende meisjes voor een dichte schouwburg-deur ook het publiek binnen, zodat even weglopen helemaal geen optie meer was. Opgestaan plaats vergaan.


Belle And Sebastian was eigenlijk een maatje te groot voor dit festival. Iedereen wilde erbij zijn, wat lege zalen elders tot gevolg had. En gastvrij bleek de Schouwburg allerminst. Had daar echt niet even een bar open gekund?


Maar Belle And Sebastian deed alle ergernis vergeten met een zinderende set. Hun unieke soulvolle pop is met de jaren live alleen maar beter geworden. De band rockte als nooit tevoren.


Zanger Stuart Murdoch klom zingend over de balkons, danste wellustig over het podium en wist een knappe balans te vinden tussen uitbundige meeklap-liedjes als The Boy With The Arab Strap en omfloerst gezongen hypergevoelige nummers als The State I'm In.


Zonder meer de mooiste vijf kwartier van deze editie van Motel Mozaïque. Maar de vraag is of het niet beter was deze band los van het festival te programmeren. Te veel mensen moesten nu worden teleurgesteld.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden