Geniale trip in een zwoele Vlaamse nacht

De lichtkrant op het festivalterrein kondigde het triomfantelijk aan: Rock Werchter 2003 is helemaal uitverkocht! De kassa's zullen de rest van het weekeinde gesloten blijven, want er is geen dagticket meer te krijgen....

Tijdens de openingsavond in Werchter waren er maar drie optredens, waarvan er twee het vale Pinkpop 2003 wellicht tot leven hadden kunnen wekken. Door de komst van Radiohead was de prelude van Rock Werchter een evenement van belang. De groep gaf zijn eerste en voorlopig enige optreden in de Benelux ter ondersteuning van het nieuwe album Hail To The Thief. Ook Björk en Underworld traden op.

Het was daarom nauwelijks verrassend dat je op de festivalweide van Werchter bijna evenveel Hollands als Vlaams hoorde. Een kaartje voor Werchter is iets duurder, maar voor deze programmering telde je dat handjevol extra euro's graag neer: ook nog R. E. M., Metallica en Coldplay stonden op het menu.

De eerste noten van Björk klonken donderdag om kwart voor tien. Als enige trad ze op bij daglicht.

De enorme bruidsjurk die Björk droeg tijdens haar toegift Human Behaviour en het spectaculaire vuurwerk dat de apotheose van haar optreden begeleidde? Hartstikke leuk, maar de spanning die in de lucht hing werd niet opgewekt door de IJslandse zangeres. Dat ze zelf niet een keer moe wordt van haar vocale en ritmische maniertjes, dacht je na een halfuur.

Nee, alles en iedereen wachtte vooral op zanger Thom Yorke en zijn band. Een kwartier voor middernacht betrad Radiohead het hoofdpodium voor (ongebruikelijk op festivals) een optreden van anderhalf uur.

Een fascinerende live-act is Radiohead al jaren, maar op de experimentele albums Kid A en Amnesiac was het allemaal wel wat academisch geworden. Ook het nieuwe Hail To The Thief is allesbehalve conventioneel, maar de vijf Engelsen hebben op imposante wijze het bandjesgevoel herontdekt.

In complexe nieuwe stukken als Sit Down, Stand Up en 2 + 2 = 5 bleek de groep beter ingespeeld dan ooit, maar pas echt opvallend was de bloedstollende wijze waarop enkele oudere gitaarsongs in de vernieuwde set op hun plaats vielen. Nog nooit was Paranoid Android zo'n verbijsterend geniale gitaartrip als in deze zwoele Vlaamse nacht. Niet eerder explodeerde Fake Plastic Trees zo prachtig. En dan waren er ook nog, als dessert, ijzingwekkend mooie uitvoeringen van Pyramid Song en Karma Police.

Bovenal was het een genot om Yorke te zien lachen, springen en dansen op het podium. Het speelplezier droop van Radiohead af. Juist dat hebben we, achteraf gezien, een beetje gemist tijdens de haast wetenschappelijke tournees van de laatste jaren. Je zou ze haast smeken snel naar Nederland te komen.

Na zo'n bijzonder optreden zou je het vlammende performance van Underworld haast afdoen als een fijn potje dance na afloop. Maar Underworld is, als enige grote live dance-act, veel meer dan dat.

Onder aanvoering van de in vocale topvorm verkerende Karl Hyde en begeleid door een uitzonderlijk fraaie lichtshow, nam het duo je mee terug in de tijd: van het nieuwe A Hundred Days Off tot het nu tien jaar oude Born Slippy, dat nog altijd pure extase bij het publiek teweegbrengt.

Een betere aftrap had Rock Werchter zich niet kunnen wensen. En de mazzelaars met een passe-partout voor het hele weekeinde hebben R. E. M. nog tegoed. Het wordt een lange rit: Rock Werchter duurt dit jaar vier dagen. Dat is volgens de organisatie eenmalig. Volgend jaar gaat men terug naar drie. Hoe ironisch: het eenmalige extra dagje Werchter, met drie bandjes, was memorabeler dan een heel weekeinde Pinkpop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden