General Motors roept nog eens 8,5 miljoen auto's terug

General Motors (Chevrolet, Buick, Cadillac, GMC) heeft maandagavond nog eens 8,45 miljoen auto's teruggeroepen, sommige zelfs uit 1997. Daarmee komt het aantal gemankeerde auto's dit jaar op 29 miljoen, een record in de Verenigde Staten. Dat zijn er drie keer zo veel als GM er dit jaar maakte.

AMSTERDAM - Kenneth Feinberg juridisch adviseur General Motors


'De schaal waarop het General Motors auto's terughaalt, is uniek', zegt Maarten Steinbuch, hoogleraar Control Systems aan de TU Eindhoven. De problemen van de auto's lijken nogal knullig, maar hebben geleid tot dodelijke ongevallen. Het veertje bij het contactslot is te kort. De auto kan daardoor ineens stilvallen, waardoor de versnellingsbak op hol kan slaan en airbags niet meer werken. Dat was in 2001 al bekend, maar GM hield het stil. Het probleem met het contactslot had naar verluidt met 57 dollarcent per auto kunnen worden verholpen. Bill McAleer, een voormalig medewerker, getuigde dat er binnen GM een cultuur heerste waarin je niet mocht praten over veiligheid van de auto's. 'Als je dat toch deed, werd je ontslagen.'


Die focus op het besparen van dubbeltjes heeft geleid tot zeker dertien dodelijke slachtoffers. De elektronica, inclusief de stuurbekrachtiging, valt uit waardoor de auto onbestuurbaar wordt. Volgens The Wall Street Journal kunnen 309 dodelijke ongevallen in verband worden gebracht met falende GM-auto's.


De vele negatieve publiciteit heeft de reputatie van GM flink beschadigd. Om het blazoen op te poetsen maakte GM maandagavond kort voor de laatste terugroepactie bekend dat het een fonds opricht om schadevergoedingen uit te keren aan gedupeerden. Iedere chauffeur of voetganger die kan aantonen dat hij betrokken is geweest bij een ongeluk waarbij de airbag niet uitklapte, kan aankloppen bij de autofabrikant. Want dat is de voorwaarde die GM heeft gesteld. 'Bij een uitgeklapte airbag ben je uit de race voor een claim', aldus Kenneth Feinberg in The Wall Street Journal. Feinberg, juridisch adviseur van GM, was eerder betrokken bij schadevergoedingen aan nabestaanden van 9/11.


Volgens topvrouw Mary Barra neemt GM met de schaderegeling verantwoordelijkheid 'door slachtoffers met mededogen, fatsoen en eerlijkheid te behandelen'. De ondergrens van zo'n vergoeding bij een overledene ligt op 1 miljoen dollar (730 duizend euro).


Voor GM is deze stap de laatste kans om langdurige en slepende rechtszaken te voorkomen. De gedupeerden zijn niet verplicht om de schadeclaim te accepteren, ze kunnen nog altijd naar de rechter stappen.


Ondanks alle terugroepacties en nieuwe technische snufjes worden auto's veiliger, aldus hoogleraar Steinbuch. 'Tegenwoordig worden auto's zeer uitvoerig getest. De kans op mankementen is nog maar heel klein.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden