Gêne voor knieval oudere moslims

De grove overdrijving, Theo van Goghs stijlmiddel, hanteren jonge moslims achter elqalem.nl vrijuit. Zoals: 'De oudere generatie spreidt haar benen voor overheidssteun.'

Verderop in de verklaring stellen ze dat 'wij ons diep schamen voor deze hemelsbrede knieval van de eerste generatie'. Elqalem.nl zal nooit als marionet dansen aan het touw van de autochtonen. 'Sterker nog, we zijn standvastig en houden vast aan onze religieuze suprematie.'

Met deze verklaring wilde de redactie het signaal geven dat er in Nederland een nieuwe generatie moslims is opgestaan die mondig en assertief is en die zich volledig laat leiden en inspireren door de islam. 'De dood van Theo heeft voor ons veel duidelijk gemaakt', aldus elqalem.nl. 'Onze eigen gemeenschap zit vol met angsthazen, hypocrieten en huichelaars, die voor een beetje overheidsgeld hun benen spreiden. Ze hebben meer vrees voor de acties van ongelovigen dan voor de Bestraffing van Allah. Maar wees gerust, beste lezer, geen enkele onrechtpleger ontkomt aan de Bestraffing van de Allerhoogste.'

Veel moslimjongeren hebben dezelfde inspiratiebron als Van Goghs moordenaar Mohammed B., zegt redactielid S. Abbas (23), die sinds hij door rechts-extremisten met de dood is bedreigd een pseudoniem hanteert. 'Dat is de koran, zoals deze 1400 jaar geleden door de metgezellen van de profeet is geïnterpreteerd.' Abbas en zijn acherban vormen 'de andere, vredige kant van die medaille', zoals ze zelf zeggen.

Hoe groot die achterban is, is niet precies te zeggen. De kern van elqalem.nl wordt gevormd door vijftien redactieleden, die over heel Nederland verspreid wonen. Het groepje vergadert 's avonds na werk en school via msn en stelt verklaringen op 'waar we allemaal achter staan'. 'We spreken uit één mond', zegt de Amsterdammer M.R. Jabri (29), die columns schrijft. Jabri en Abbas denken zelf zo'n 30 duizend moslimjongeren te vertegenwoordigen. Dat maken ze op uit het aantal bezoekers aan hun website (meer dan vijfduizend per dag), uit een enquête die ze onlangs hebben gehouden, en het feit dat 90 procent van de reacties op hun verklaringen positief is.

Of deze rekening betrouwbaar is of niet, in elk geval zijn Abbas en Jarbi exponenten van een groeiende groep moslimjongeren die hun heil zoeken bij de islam. Abbas is in Nederland geboren en tamelijk vrij opgevoed. Naar de koranschool is hij nooit geweest en zijn ouders deden thuis weinig aan religie. Abbas: 'Ze waren, zoals de meeste Marokkanen van de eerste generatie, alleen maar aan het werk om te sparen voor een huisje in Marokko.'

Hij had het prima naar zijn zin in Nederland. 'Paars kon het goed met de allochtonen vinden.' Hij kon goed leren, ging geschiedenis studeren. Na de aanslagen van 11 september 2001 veranderde zijn wereldbeeld. Plotseling besefte hij dat moslims in de wereld veel leed werd aangedaan. Hij volgde de media kritischer. 'Wat dan opvalt is dat consequent wordt geschreven over Palestijnse zelfmoordacties en Israëlische vergeldingsacties. Wij zien dat precies andersom.' Voor het eerst dacht hij in termen van wij en zij. Hij was in verwarring, ging op zoek naar zijn wortels en kwam uit bij de islam.

Jabri, die in Marokko geboren is, was twee maanden toen hij naar Nederland kwam. Zijn vader deed nogal relaxed over de islam, zijn moeder had meer met de religie. Hij heeft van huis uit wel iets van de islam meegekregen, maar heeft er jarenlang niets aan gedaan. Net 20 is hij zich uit eigen beweging in zijn godsdienst gaan verdiepen. Hij werkt bij het ministerie van Sociale Zaken.

Veel houvast hadden Abbas en Jabri niet. De preken in de moskee zijn in het Arabisch. Abbas: 'Ik ging naar lezingen in het Nederlands, naar een imam soms, zocht op internet. Maar daar krijg je vaak foute informatie. Dat kan ertoe leiden dat je de verkeerde kant kiest, zoals Mohammed B.' Hij las dat de profeet had gezegd dat er ooit op aarde 73 soorten islamitische stromingen zouden zijn, maar dat er maar een de juiste is. De versie zoals door zijn metgezellen is geïnterperteerd. Dus verwerpt hij de idee van een moderne of polderislam. 'Er is maar één waarheid.'

De meeste moslimjongeren beheersen het Arabisch niet. Voor hen zijn weinig plekken waar ze zich kunnen scholen, zegt Abbas. Zelf is hij buitengewoon gecharmeerd van de Haagse As Soennah-moskee. 'Die doen veel voor jongeren, preken zijn in het Nederlands en ze verkondigen de zuivere islam.' As Soennah staat bekend als radicaal-fundamentalistisch en wordt door de AIVD in de gaten gehouden.

In de islam-visie van Abbas en Jabri moeten vrouwen een hoofddoek en wijde kleding dragen, bepaalt de man de koers van het gezin (omdat hij leidende en zij zorgende kwaliteiten heeft), is het schandelijk dat de overheid verdient aan 'duivelse praktijken' als gelegaliseerde prostitutie en coffeeshops, en is de homoseksuele daad verboden.

Jabri: 'Maar alles moet je wel in de context zien. Alles heeft een uitleg nodig. Homoseksualiteit op zich is niet verboden. Als je als man verliefd wordt op een andere man, dan kun je daar niets aan doen.' Abbas: 'De daad is verboden. Als een homo een man van achteren neemt op straat en daar zijn vier getuigen bij, mannen met baarden, zonder zonden, dan mag de man worden bestraft. Bijvoorbeeld van een hoog flatgebouw worden gegooid. Maar alleen in een islamitisch land, niet in Nederland.'

Het leven in Nederland, vol duivelse praktijken, vinden Abbas en Jabri niet ondraaglijk. 'We hebben hier vrijheid van meningsuiting, van religie, mogen veel meer dan in Marokko.' Ze houden zich aan de Grondwet, zeggen ze, ook als die botst met de koran. Abbas: 'De koran zegt dat je je in een niet-islamitisch land aan de daar geldende regels moet houden.'

Toch zeggen ze niet vol trots dat ze Nederlander zijn. 'We zijn in de eerste plaats moslims, wereldburgers.' Abbas voegt daaraan toe dat moslims in een atheïstisch land slechts mogen blijven om de islam te verspreiden. 'Dat doen we via elqalem.nl. We gaan ook zeker door. Al is de site nu op zwart.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden