Genderpolitbureau

Het moeten zware dagen zijn voor RTL7. De zender is, naar eigen zeggen, 'de enige echte mannenzender van Nederland'. Het strakke zwart met gele logo, de sms-advertenties van Russische postorderbruiden in de ochtend (die voor de gelegenheid 'hardwerkende arts' of 'drukke geschiedenisstudent' zijn); als de Bavariaman het zelf nog niet doorheeft, dan benadrukt RTL7 het wel in elke promo: hier is 'Meer! Voor! Mannen!', aldus de stem die in hetzelfde reclameblok 'De shoarmaburger met heerlijk! Gekruid! Rundvlees!' aanprijst.


Al deze propaganda voor de neanderthaler ten spijt; die Echte Man staat met dit weer natuurlijk gewoon zijn mannelijkheid te kanaliseren boven de barbecue - het hoofd rood, de pompeuze blote buik boven de witte driekwartbroek.


Het zal dus tamelijk rustig zijn op de bank voor de visuele apenrots die RTL7 heet. Een goede aanleiding om als vrouw - die van het genderpolitbureau van RTL eigenlijk naar RTL8 moet kijken, getuige het roze logo en de eindeloze herhalingen van The Bold and the Beautiful - eens voorzichtig te onderzoeken wat er zoal gebeurt, op de zender van bier en tieten. Een blik in de tv-gids stemt hoopvol, want op RTL7 worden programma's steevast aangeprezen met 'spannend' en kwalificaties als 'zwaar' en 'enorm'.


De zondag begint met de realityserie Billy the exterminator. We volgen de broers Billy en Ricky die in Louisiana ongedierte bestrijden en 'Nergens! Voor! Terugdeinzen!' Dat nergens is in dit geval: een dode, drijvende kat in een waterpretpark. Alsof hij een brute crime passionnel beraamt, kreunt Billy samenzweerderig: 'Ik heb wel een net, voor die kat.' Binnen twee seconden ligt het beest op het droge en is de klus geklaard - niet écht materiaal om op het puntje van de bank te zitten.


Na nog wat verdronken muizen bij Billy en Ricky maakt de kijker in het volgende programma kennis met de sterren van Vis TV: twee mannen die, met hun felgekleurde windjacks en Specsavers-montuur, Ed en Leo móéten heten (bijna goed: ze heten Ed en Marco). Vandaag vist deze levende versie van Buurman & Buurman op meerval. Als ze beet lijken te hebben, voltrekt zich de volgende conversatie:


Ed: 'Zó.'


Marco: 'Zó.'


Ed: 'Hálló.'


Het spektakelstuk van RTL7 heet Truck- & Tractorpulling. De regels zijn simpel: zwaar beladen tractoren en vrachtwagens moeten zo ver mogelijk in een bak zand proberen te komen. De voertuigen hebben namen als 'Never Satisfied', 'Hardcore Forces' en 'Deltahoist Crazy Rascal', maar worden steevast bestuurd door blozende boeren. De adhd-erige interviewer hangt veel in hun personal space en probeert het rock-'n-rollniveau wat op te krikken: 'Je gaat zometeen zeker nog wel een biertje drinken?' Blozende boer: 'Ik drink geen bier.'


Buiten wat BMX'ers die zich in een programma over extreme sports te pletter proberen te fietsen, benadert het adrenalineniveau van een dag RTL7 dat van het trage braadproces van een kipkluifje. Je kunt het de Echte Man dus niet kwalijk nemen dat hij bij 30 graden overschakelt naar de barbecue.


De echte revolutie voltrok zich overigens de avond ervoor, bij RTL7's Tour du Jour. Daar schoof Maarten van Rossem aan om zijn aloude bromplaat weer eens af te spelen. Van Rossem was, zoals altijd, gekleed in een zwart hemd met zwarte broek.


Toch leek hij anders.


Nadere bestudering wees uit dat hij het eenvoudige brilmontuur dat hij al decennia draagt, had ingeruild voor een opvallender, lichter modelletje.


Maarten van Rossem is gevallen voor de designbril, maar dat zal de Echte Man dan wel weer niet opgevallen zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden