'Genant dat zo veel media erin zijn getrapt'

Het budgetbejaardenhuis in de koepelgevangenis van Breda bleek een reclamestunt van Delta Lloyd. Het bedrijf wilde het belang van een goed pensioen laten zien. Geslaagde actie of niet?

Astrid Prummel, hoofdredacteur reclametijdschrift Adformatie:

'Reclamebureaus komen wel vaker met campagnes waarbij mensen op het verkeerde been worden gezet, al dan niet met een schokeffect. Stunts die zo knap uitpakken als het Budgetbejaardenhuis zie je niet elke dag. Behoorlijk genant dat zo veel media erin zijn getrapt. De wereld wordt geregeerd door propaganda, dat blijkt weer. De campagne zou nog meer doel treffen als Delta Lloyd nu een volgende stap zet, waarin het bedrijf een geste doet waar mensen echt iets mee kunnen.'


Erik van Gruijthuijsen, directeur van persbureau ANP:

'Deze kwestie is buitengewoon vervelend en pijnlijk. Het bericht werd van het begin af aan gewantrouwd. Hierom hebben wij het niet één keer, maar drie keer gecheckt. Het is een ander verhaal als journalisten klakkeloos iets op het web zetten, maar we hebben gewoon ons werk gedaan: checken, checken, checken.'


Paul Medendorp, bestuur Delta Lloyd:

'We hebben de afgelopen jaren op allerlei manieren geprobeerd de pensioenproblematiek aan de kaak te stellen, maar mensen zijn nu eenmaal niet bijster geïnteresseerd in het onderwerp. Toen hebben we gekeken of we het op een prikkelendere manier konden vertellen. Het gaat ons er niet om meer polissen te verkopen, maar om een maatschappelijke kwestie onder de aandacht te brengen.'


Van Gruijthuijsen:

'De journalistiek wordt wel erg ingewikkeld als mensen die we vertrouwen ons blijven voorliegen. Als een bedrijf zich erop laat voorstaan aan voorlichting te doen en vervolgens betrouwbare media misbruikt, wordt een grens gepasseerd.'


Simon Neefjes, directeur van reclamebureau TBWA\Neboko, dat de stunt bedacht:

'Ik zie het niet als voorliegen. We vragen aandacht voor een probleem via een plan dat onwaar is, maar wel waar had kunnen zijn. Zo'n stunt is een risico, want hij staat of valt bij de reactie van de media. Het doel is bereikt, want er is discussie. Hartstikke leuk trouwens dat jullie er nog een stuk over schrijven.'


Huub Evers, zelfstandig onderzoeker en media-ethicus:

'Ik vind dat Delta Lloyd de grap had moeten toegeven toen er vragen kwamen van argwanende journalisten. Je maakt als organisatie misbruik van het feit dat de journalistiek niet de middelen heeft om bijvoorbeeld mensen onder ede te horen. Ik snap wel dat ze op deze manier een kwestie aan de kaak willen stellen, maar dan hadden ze het zo moeten aanpakken dat journalisten er met open ogen waren ingetrapt. Als je de leugen volhoudt op het moment dat journalisten vragen stellen, is dat gemakkelijk scoren.'


Medendorp:

'Wij gaan geen budgetbejaardenhuis realiseren, maar ik sluit niet uit dat het initiatief er uiteindelijk komt. De positieve reacties die we kregen, verbaasden ons. In een dag tijd meldden zich ruim honderd geïnteresseerden.'


Evers:

'Het publiek gaat af op de betrouwbaarheid van journalisten. Je neemt een loopje met de journalistiek. Dan is het einde zoek.'


Verzekeraar OHRA stuntte in 2008 met de toen 73-jarige clown Bassie. Die zou Sandra K. uit Heerhugowaard hebben bezwangerd na een optreden in het dorp. K. eist een dna-test, haar man heeft de echtscheiding al aangevraagd. Media namen het verhaal gretig over. Later bleek het een stunt van OHRA, om kijkers warm te laten lopen voor een nieuwe commercial.


Nepnieuws als reclamestunt

'Dronken Anouk gaat helemaal los op afterparty', schreef onder meer De Telegraaf in de aanloop naar het Eurovisie Songfestival. De beelden van een dronken en vals zingende Anouk die op internet circuleerden, bleken later in scène te zijn gezet. Ze speelde de hoofdrol in de nieuwste reclame in de serie 'Even Apeldoorn bellen' van Centraal Beheer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden