Gemeenten mogen snorfiets van het fietspad weren, de rijbaan op

Gemeenten krijgen de mogelijkheid de snorfiets van het fietspad te weren en naar de rijbaan te verplaatsen. Regeringspartijen VVD en CDA hebben hun verzet tegen die aanpassing van de verkeersregelgeving opgegeven, zo bleek donderdag tijdens een debat over verkeersveiligheid in de Tweede Kamer.

Fietstunnel in Amsterdam: verboden voor snorfietsen.Beeld Hollandse Hoogte

Daarmee krijgt bijvoorbeeld Amsterdam de steun van een ruime Kamermeerderheid om de snorfiets (eigenlijk snorscooter) van het fietspad te krijgen. De gemeente heeft er een uitgewerkt plan voor klaarliggen en verwacht dat, in combinatie met de plicht een helm te dragen op de rijbaan, medio volgend jaar te kunnen uitvoeren.

Ook andere grote gemeenten, zoals Utrecht, Den Haag en Eindhoven, werken aan een verbod. Ze voeren daarvoor dezelfde argumenten aan als Amsterdam: de snorfietsen zijn een gevaar op de almaar voller wordende fietspaden en blijken veel te vaak te zijn opgevoerd. Ook dragen ze bij aan luchtvervuiling (zie inzet).

Linkse partijen

Lang stonden alleen linkse partijen en de ChristenUnie achter het weren van de snorfiets van het fietspad, maar VVD en CDA geven nu hun verzet op. Waarop D66-Kamerlid Matthijs Sienot met blijdschap reageerde: 'Vandaag wordt het fietspad teruggeven aan de fietser.'

De snorfiets heeft de laatste jaren snel aan populariteit gewonnen. In Nederland staan er 700 duizend geregistreerd. Officieel mogen ze maximaal 25 kilometer per uur rijden, maar uit Amsterdams onderzoek blijkt dat meer dan 80 procent harder rijdt. Uit een internetconsultatie door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bleek dat 86 procent van de Nederlanders voorstander is van verplaatsing van de snorfiets naar de rijbaan.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) zei gisteren in de Tweede Kamer dat 'een handjevol' andere gemeenten het ministerie heeft laten weten ook een verbod voor het fietspad te willen. 'Het is dus geen lokaal Amsterdams experiment maar een landelijke mogelijkheid', beklemtoonde Van Nieuwenhuizen.

Voorwaarden

Het ministerie legt in een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) alle voorwaarden vast voor het weren van de snorfiets van het fietspad. Gemeenten mogen daarna zelf als wegbeheerder uitmaken of de snorfiets binnen de bebouwde kom alleen op rijbanen terechtkomt, waar een maximumsnelheid geldt van 30 of 50 kilometer per uur.

Het opleggen van een helmplicht voor op de rijbaan is wel door het Rijk bepaald. Die werd eind vorige eeuw ook voor brommerrijders ingevoerd toen die naar de rijbaan werden verwezen. Het aantal brommerongevallen is sindsdien fors afgenomen. Die verwachting is er nu ook bij het fietspadverbod voor snorfietsen.

Tegenstanders

Stichting Scooterbelang en Bovag, tegenstanders van de maatregel, vrezen dat de verkoop van snorfietsen nu gaat inzakken, vooral vanwege die helmplicht. Ook denken ze dat snorfietsers meer gevaar gaan lopen als ze van de rijbaan gebruik moeten maken.

Amsterdam wil het verbod toepassen binnen de ringweg A10, exclusief de wijken boven het IJ. De gemeente verwacht dat er zesduizend nieuwe verkeersborden moeten worden geplaatst. Met een campagne op sociale media is de gemeente al enige tijd bezig snorfietsers te wijzen op de op handen zijnde verandering.

Eindelijk frisse lucht op het fietspad?

Hoe smerig zijn snorfietsen? Als het gaat om vervuilende stoffen als koolmonoxide en koolwaterstoffen als benzeen, blijken snorfietsen veel viezer dan auto's. Maar liefst een kwart van de luchtvervuiling op fietspaden is van deze voertuigen afkomstig, blijkt uit GGD-onderzoek van begin dit jaar in vier steden.

Hoewel exacte cijfers ontbreken, profiteren fietsers van een betere luchtkwaliteit als snorfietsen naar de rijbaan worden verplaatst, zegt Moniek Zuurbier van GGD Gelderland-Midden. 'De vervuiling neemt exponentieel af met de afstand, daarom heeft zelfs deze paar meter al effect.' Een andere positieve ontwikkeling is de gestage daling van het aantal tweetaktvoertuigen, die extra vervuilend zijn. Milieumaatregelen zoals in Amsterdam, waar vanaf 1 januari brommers en snorfietsen van voor 2010 niet meer de stad in mogen, zijn effectief, omdat ze vooral de tweetakt treffen. De milieuwinst gaat alleen grotendeels verloren doordat het aantal snorfietsen en brommers het afgelopen decennium sterk is gegroeid, van bijna 700 duizend naar ruim 1,2 miljoen. De grootste winst zal dus waarschijnlijk niet komen van technologische vernieuwing, maar van de helmplicht, die samengaat met de verhuizing naar de rijbaan. Uit onderzoek uit de jaren zeventig, toen de helmplicht werd ingevoerd voor brommers, blijkt dat veel mensen dan hun tweewieler weg doen, omdat ze het dragen van een helm lastig vinden. Als dit ook voor snorfietsen gebeurt, zal de luchtkwaliteit verbeteren simpelweg doordat er straks minder zullen rondrijden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden