Gemeenten bang buiten kernnet NS te vallen

De gemeenten Alkmaar, Hoorn en Den Helder vrezen dat de treinverbindingen in de Kop van Noord-Holland zullen verslechteren als de spoorlijnen buiten het zogeheten kernnet gaan vallen....

Van onze verslaggeefster

'Meer dan 900 duizend inwoners in Noord-Holland worden overgeleverd aan regionale spoorlijnen, als de lijnen buiten het kernnet van de Nederlandse Spoorwegen in de aanbieding gaan.

De kans is groot dat er meer maatschappijen op het spoor gaan rijden, zodat reizigers vaker moeten overstappen', zegt wethouder W. van der Ham van verkeer en vervoer van Alkmaar.

Hij is bang dat de Kop van Noord-Holland de goede aansluitingen met de intercitylijnen Haarlem-Leiden-Den Haag en Zaanstad-Amsterdam-Amersfoort gaat verliezen. Alkmaar, Hoorn en Den Helder vragen de Tweede Kamer ervoor te pleiten dat het kernnet tot aan Den Helder wordt opgerekt. 'In het noorden strekt het zich ook uit tot aan Groningen en in het zuidwesten tot aan Middelburg', aldus Van der Ham.

Volgens een woordvoerster van minister Netelenbos wil zij met de nota De derde eeuw spoor juist regelen dat het openbaar vervoer in de regio's beter wordt afgestemd op de behoeften van de reizigers in die regio's.

Daarom wordt de aanbesteding van de 33 spoorlijnen die worden gedecentraliseerd, in handen gegeven van de provincie. 'Die weet als geen ander hoe er wordt gereisd. En als de provincie nog niet wil dat de lijnen worden aanbesteed, hoeft het ook niet meteen.'

Netelenbos gaat er bovendien van uit dat de vervoersbedrijven zullen werken aan goede aansluitingen. 'Zij willen de reizigers van elkaar overnemen en hebben dus een wederzijds belang dat dat soepel verloopt', zegt haar woordvoerster.

Volgens wethouder Van der Ham zijn kostenoverwegingen de belangrijkste drijfveer voor de operatie.

'Waarom anders aanbesteden? Als een lijn goedkoper wordt, is dat echt niet altijd in het belang van de reizigers. Bijvoorbeeld als er tussen de ochtend- en avondspits nauwelijks treinen zullen rijden.'

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is ook bang dat de aantrekkelijkheid van het spoorvervoer achteruitgaat door de versnippering. Dat schrijft directeur Kerckhaert van de VNG in een reactie op de spoornota aan minister Netelenbos.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten wil dat een 'ketenbenadering' met goede aansluitingen uitgangspunt wordt voor het toekomstige spoorvervoer.

Tegelijk vreest de vereniging dat (onrendabele) stoptreinen van de rails zullen worden gehaald, terwijl veel mensen daarop voor hun dagelijks vervoer zijn aangewezen.

Kerckhaert pleit ook voor betere voorzieningen voor het stallen van fietsen en het parkeren van (carpool)auto's, vooral bij de voorstadstations van de grote Vinex-locaties, waar de openbaarvervoervoorzieningen 'toch al achterblijven'.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden