nieuws Formule 1

Gemeente Zandvoort wil overleg met milieutegenstanders van Formule 1

Om te voorkomen dat de terugkeer van de Formule 1 naar Zandvoort inzet wordt van juridische procedures, vindt de gemeente het ‘gewenst’ in overleg te treden met milieuorganisaties. Ook gaat de gemeente zelf onderzoeken of de recente uitspraak van de Raad van State over het terugdringen van stikstofuitstoot bij natuurgebieden gevolgen kan hebben voor het autosportevenement.

Luchtopname van het circuit van Zandvoort. Het circuit hoeft maar enkele kleine ingrepen uit te voeren om het weer geschikt te maken voor een Grand Prix in de Formule 1 in 2020. Beeld ANP

Dat staat in een informatiebrief waarmee het college van B en W van Zandvoort de gemeenteraad bijpraat over de voorbereidingen voor de Dutch Grand Prix van volgend jaar. Het gemeentebestuur geeft daarin aan dat tegenstanders van de terugkeer van de Formule 1 naar Zandvoort ‘juridische stappen overwegen’.

Dat geldt bijvoorbeeld voor het platform Rust Bij De Kust, dat heeft aangekondigd kansen te zien om vergunningverlening aan de organisatie te voorkomen aan de hand van het zogeheten ‘stikstofdossier’. Eerder dit jaar gaf de Raad van State aan dat infrastructurele projecten nabij beschermde natuurgebieden, zoals het duingebied van Zandvoort, niet zo maar kunnen worden uitgevoerd als dat leidt tot toename van de stikstofdepositie.

Rust Bij De Kust denkt alleen al dat de aanleg van een extra ontsluitingsweg zoveel schade aan de natuur teweegbrengt, dat de hoogste bestuursrechter zich daarover moet uitspreken. De gemeente en de organisatie van de Dutch Grand Prix achten zo’n weg noodzakelijk. Die weg tussen de boulevard en het racecircuit is vooral bedoeld voor hulpdiensten.

Rust Bij De Kust is eventueel bereid de Formule 1 ongemoeid te laten, als de overlast van het circuit de rest van het jaar vermindert. Het platform vindt dat de wijde omgeving nu veel te vaak hinder ondervindt van race-evenementen.

In de nu openbaar gemaakte raadsinformatiebrief schrijft het gemeentebestuur deze maand te beginnen met informatiebijeenkomsten voor inwoners van Zandvoort over de terugkeer van de Grand Prix na 35 jaar. Het is nog onbekend wanneer het driedaagse evenement met maximaal 125 duizend bezoekers per dag precies zal plaatsvinden. De gemeente verwacht dat de organisatie van de Formule 1 –races dat begin september bekendmaakt.

Hoewel nog heel veel onduidelijk is, geeft de gemeente wel aan dat bezoekers gebruik moeten gaan maken van treinen, bussen en fietsen. Onderzoeksbureau Movares komt eind deze maand met aanbevelingen over hoe het treinverkeer naar Zandvoort voor die drie dagen kan worden geïntensiveerd.

Toegangskaarten zijn inmiddels al toegewezen. Die worden in februari op naam gesteld, nadat de bezoekers gekozen hebben voor één van de mobiliteitsopties.

De gemeente raadt bezoekers aan accommodatie te zoeken in en nabij Zandvoort om eventueel zelfs lopend naar het circuit te kunnen komen. De organisatie Dutch Grand Prix heeft voor meerdere mogelijke racedata een optie genomen op 8.000 hotelkamers in en rondom Zandvoort.

Formule 1 naar Zandvoort

Meer dan 100 duizend mensen kwamen in mei naar Zandvoort voor de Jumbo Racedagen. Een logistieke generale repetitie voor de gemeente. Als dit racefestijn een graadmeter was, hebben racefans en omwonenden weinig te vrezen.

Lang was het onbestaanbaar dat de Formule 1 zou terugkeren naar Zandvoort. Dankzij intensief lobbyen is het gelukt. Vooral dankzij eigenaar en hobbyracer prins Bernhard. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden