Gemeente verkoopt hasj mét bijsluiter Delfzijl runt koffieshop in strijd tegen overlast

Candyman Sven blijft voorlopig 'klare joints' verkopen in De Corner. Zijn maat Marc heeft voor zekerheid gekozen. Hij is in dienst getreden van Stichting Paradox, twintig meter verderop....

MARK VAN DRIEL

Van onze verslaggever

Mark van Driel

DELFZIJL

Dat is althans de bedoeling van de gemeenteraad van Delfzijl. Alle bestaande koffieshops en huisdealers moeten dicht, want de wildgroei aan verkooppunten leidt tot te veel overlast. De jeugd wil echter blowen. Dat beseft de raad en het blijkt ook uit een recent onderzoek van de GGD in Groningen. In twee jaar is het aantal jongeren onder de twintig jaar dat soft drugs gebruikt verdubbeld: van 15 naar 30 procent.

Paradox moet uitkomst bieden. De stichting is opgericht om de behoefte aan cannabis in goede banen leiden. Het is de gemeente ernst, dat blijkt uit alles. Want behalve het monopolie op de handel in soft drugs, heeft Paradox ook een startsubsidie van vier ton gekregen. In ruil daarvoor moet het gedegen voorlichting geven aan gebruikers. Zo krijgt de klant bij elk pakje Afghaan of Skunk (maximaal vijf gram) verplicht een bijsluiter met hasj- en wiettips.

De gemeenteraadsleden zien het 'gecontroleerde verkooppunt' als het minste van kwaden. Een 'verlegenheidsoplossing' is het wel genoemd. In veel middelgrote steden wordt de gang van zaken in Delfzijl echter nauwlettend gevolgd. Sinds de Drugsnota zoeken gemeenten nadrukkelijk naar een alternatief voor de koffieshops.

De Bussumse stichting Piramide was vier jaar geleden de eerste die de combinatie van soft-drugshandel, voorlichting, verslaafdenzorg en politietoezicht uitprobeerde. Met succes. Jongeren weten de stichting te vinden en de overlast is teruggedrongen.

Veel sterker dan in Bussum neemt de gemeente Delfzijl echter het voortouw. Terwijl de Piramide in stilte vanuit een kraakpand werkte, heeft Delfzijl een pand gekocht voor 225 duizend gulden. De verbouwing kost een ton. Er is een rekening courant geopend met 75 duizend gulden en er zijn drie personeelsleden aangetrokken. De eerste twee jaar hoeft er niets te worden afgelost.

Beheerder G. Kunst gelooft in de opzet. De voormalige jongerenwerker ziet zijn pand aan de langgerekte uitgaansstraat achter de dijk elke dag volmaakter worden. Het ligt ingeklemd tussen de bibliotheek en een kroeg, precies op de grens van educatie en nachtleven. De pui is geheel van glas, want Paradox wil 'openheid en toegankelijkheid' uitstralen.

Binnen komen leestafels, een vitrine met een hennepexpositie, een verkoopbalie, een videoruimte en een grote ontvangstruimte waar voorlichting wordt gegeven aan schoolklassen en gemeentebestuurders. Uit de speakers zal wereldmuziek klinken, van Chinese pop tot Arabische Raï.

Een niet-commerciële sfeer, dat is wat Kunst voor ogen staat. 'In koffieshops draait het om geld. De eigenaren komen 's morgens stuff brengen en 's avonds geld halen. Verder wordt niet gekeken. Bij ons wordt geen cola of andere troep verkocht. Het moet een gezond zijn. Thee, koffie, vruchtensap en alleen biologisch geteelde cannabis.'

Gabbers, punkers, Duitsers: Paradox wil aan iedereen verkopen die ouder dan achttien jaar is. De politie zal strikt controleren of de leeftijdsgrens wordt nageleefd. Kunst vindt dat jammer: 'Het geëxperimenteer met stickies begint op de middelbare school. Hier zou je dat in goede banen kunnen leiden, maar door tieners uit te sluiten dwing je ze om toch stiekem te roken.'

Bij De Corner vinden ze dat wel zo verstandig. Want het schijnt dat je in Paradox je paspoort moet laten zien als je een stickie koopt. Je naam wordt genoteerd en doorgegeven aan de politie. Voor je het weet, zeggen ze het tegen je ouders. De stuff wordt trouwens expres slap gehouden.

Kunst kent de geruchten. Hij lacht erom. Hij houdt zich aan de regels, maar niemand wordt geregistreerd. En voor zijn menukaart hoeft niemand zijn neus op te halen. Hij verwacht dat de scepsis zal verdwijnen als hij open gaat. Ook bij de jongens van De Corner. 'Als de slager goed vlees verkoopt komen de klanten vanzelf.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden