Gemeente Delft mogelijk onder curatele van het Rijk

De in financiële problemen verkerende gemeente Delft werkt aan een aanvraag voor de artikel 12-status. Delft kan dan een aanvullende uitkering van het Rijk krijgen, maar levert wel haar financiële zelfstandigheid voor een groot deel in. De stad staat al onder preventief toezicht van de provincie Zuid-Holland.

Het nieuwe station in Delft. Beeld ANP
Het nieuwe station in Delft.Beeld ANP

'We zullen in de komende maanden een aanvraag voor de artikel 12-status voorbereiden', zei wethouder Aletta Hekker (D66, financiën) vandaag in een toelichting. 'Het klinkt wat dramatisch en het heeft niet onze voorkeur. Het is een van de drie scenario's die we nu uitwerken.'

Delft verkeert in grote financiële problemen door de aanleg van een spoortunnel, ondergronds station en stadskantoor. De stad dacht dat project te financieren door de verkoop van grond voor de bouw van 1.500 woningen in de Spoorzone. De projectontwikkelaars trokken zich al enkele jaren geleden terug en de verkoop van losse kavels moet nog op gang komen. Ook op andere locaties valt de ontwikkeling van woningbouw en bedrijventerreinen tegen. Daarnaast pakt de nieuwe verdeelsleutel van het Gemeentefonds nadelig uit voor de stad.

'Als de Spoorzone uiteindelijk helemaal klaar is, hebben we er 140 miljoen euro meer aan uitgegeven dan we in 2008 dachten', aldus wethouder Lennart Harpe (VVD, spoorzone en grondexploitatie). 'De totale rekening voor het gebied komt voor Delft uit op 275 miljoen euro.' Hij probeert voor 30 miljoen in de kosten te snijden. 'Maar meevallers komen niet uit de lucht vallen.'

Drie scenario's

Het stadsbestuur werkt aan drie scenario's om de financiën weer op orde te krijgen. Het eerste scenario is de problemen zelf oplossen, maar dat lijkt vrijwel onmogelijk. Delft staat al onder preventief toezicht van de provincie Zuid-Holland omdat de gemeente er in december niet in is geslaagd een sluitende begroting te maken. In de collegeperiode 2010-2014 werd er al voor 57 miljoen euro bezuinigd, vanaf 2014 zou er nog eens 18 miljoen euro moeten worden bespaard. Het college kwam echter maar tot 12 miljoen euro aan maatregelen. Er is dus nog een gat van 6 miljoen euro. Bovendien moest de stad vorige week een extra tegenvaller op grondexploitaties melden van 11, 8 miljoen euro.

'Als we verder gaan bezuinigen dan we al hebben gedaan, zetten we de bijl aan de kennisstad Delft', aldus wethouder Hekker. 'Het ambtenarenapparaat is al buitengewoon hard teruggebracht, er zijn heel wat buurthuizen gesloten en de culturele sector is ook niet aan een bezuinigingsslag ontkomen.'

Scenario 2 is hulp inroepen van de provincie en de buurgemeenten. Rotterdam en Den Haag helpen Delft al bij de gebiedsontwikkeling en er wordt onderhandeld met het ministerie van Infrastructuur over een langzamere afbetaling van de spoortunnel. Hoeveel lucht dat geeft, is onduidelijk. 'De gesprekken zijn constructief, maar een oplossing ligt niet meteen op tafel', aldus wethouder Harpe.

De nieuwe spoorzone gaat Delft 140 miljoen euro meer kosten dan was begroot. Beeld ANP
De nieuwe spoorzone gaat Delft 140 miljoen euro meer kosten dan was begroot.Beeld ANP

Laatste uitweg: artikel-12

Scenario 3 is de artikel-12 status. 'Vroeger kreeg je dan automatisch een extra uitkering van het Rijk, nu is daar geen garantie meer voor', aldus Hekker. 'Maar het kan een ticket zijn voor andere inkomsten. Dat klinkt nog wat vaag, maar dat komt omdat we zelf ook nog niet precies weten waar we op zouden kunnen rekenen.'

Zuid-Holland maakt momenteel een begrotingsscan van Delft, aldus een woordvoerster van de provincie. 'Daarbij kijken we ook in hoeverre de gemeente zou kunnen voldoen aan de toelatingseisen van artikel 12. Naar verwachting is ons onderzoek in de tweede helft van mei klaar. De toelatingseisen worden door de rijksoverheid gesteld en Delft moet die aanvraag zelf doen.'

Voor 2015 hebben alleen de gemeenten Muiden, Ten Boer en Vlissingen een aanvraag gedaan voor de artikel 12-status.

Het nieuwe station in Delft. Beeld Harry Cock, de Volkskrant
Het nieuwe station in Delft.Beeld Harry Cock, de Volkskrant
De Markt in Delft. Beeld ANP
De Markt in Delft.Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden