Gemeente Amsterdam gaat audities houden voor straatmuzikanten

De 24-jarige Ier Rich Sheehy speelt halverwege de middag op de Dam een uitstekende versie van Girls just want to have fun van Cyndi Lauper. De gitarist heeft van het nummer bijna een ballade gemaakt. Toeristen kijken op een afstandje toe en staren dromerig voor zich uit.

Jeroen Visser
Gitarist Rich Sheehy (24) uit Ierland. Beeld Sanne de Wilde
Gitarist Rich Sheehy (24) uit Ierland.Beeld Sanne de Wilde

Maar is het goed genoeg? Als het aan het Amsterdamse gemeentebestuur ligt moeten akoestisch spelende straatmuzikanten zoals Sheehy binnenkort auditie doen om op een aantal 'bijzondere plekken' te mogen spelen. Denk aan de Dam, de passage onder het Rijksmuseum en de metrostations.

Een burgerjury zal de muzikanten jaarlijks beoordelen. Minimaal twee juryleden moeten professionals zijn uit de muziekwereld of de podiumkunsten. De muzikanten wordt getest op spel en zang, maar ook op 'interactie met het publiek en 'de omvang van het repertoire'.

Waarom is dit nodig? Volgens initiatiefnemer Marijke Shahsavari, CDA-fractievoorzitter in Amsterdam, moet de maatregel de overlast verminderen. 'Er zijn plekken waar dezelfde straatmuzikant steeds weer het deuntje van The Godfather speelt op een valse blokfluit. Bewoners worden er stapelgek van.'

Wie: Rich Sheehy, 24 (foto hierboven)
Land: Ierland
Speelplek: de Dam
Instrument: Gitaar
Speelt: alles
Auditie doen? Ja

‘Het is heerlijk om elke dag de straat op te gaan en echt contact te maken met mensen. Ik verdien er niet veel mee. Naast het spelen op straat maak ik kunst, dat is ook geen vetpot. Af en toe moet ik mijn vader vragen weer wat geld over te maken, als ik niet genoeg heb om de huur te kunnen betalen.’

Verkapt bedelen

Maar volgens Kees Kroese van Stichting Dam, die de ondernemers rond de Dam vertegenwoordigt, is de overlast al flink afgenomen sinds de regel is ingevoerd dat artiesten maximaal een half uur op één plek mogen staan. Zo mogen die dag niet meer terugkomen. Buurtregisseurs en agenten voeren regelmatig controles uit.

Wel denkt hij dat de audities effectief kunnen zijn in de strijd tegen nepmuzikanten die 'verkapt bedelen'. 'Iedereen wil het liefst het conservatoriummeisje met haar cello horen, maar helaas zijn er ook mensen die geld willen verdienen door hun accordeon op en neer te bewegen.'

Straatmuzikant Rich Sheehy zou wel meedoen aan zo'n auditie, al vindt hij het voorstel discutabel. 'Je jaagt de bedelaars er niet mee weg en hebt alleen maar meer politie nodig om de regels te handhaven.'

Felix Barth (25 - blond haar) uit Duitsland op contrabas en Antonio Molina (22 - bruin haar) uit Spanje op gitaar Beeld Sanne de Wilde
Felix Barth (25 - blond haar) uit Duitsland op contrabas en Antonio Molina (22 - bruin haar) uit Spanje op gitaarBeeld Sanne de Wilde

Wie? Felix Barth (25) en Antonio Molina (22)
Land: Duitsland/Spanje
Speelplek: op een brug op de Wallen Instrument: contrabas/gitaar Speelt: classic rock, blues
Auditie doen? Twijfelachtig

‘We spelen meestal op deze brug. Als we na een halfuur weg moeten, pakken we de volgende. We spelen om geld te verdienen voor onze band, ­Supertrawler. Op straat spelen we covers zoals Penny Lane van de Beatles, maar met de band spelen we psychedelische rock. De drummer is er op straat nooit bij, dat mag niet van de gemeente.

Verrijking

'Eenzelfde beweging zie je in Ierland, ze proberen muzikanten weg te jagen uit het straatbeeld. Maar kijk naar de mensen, die vinden het leuk.'
Volgens Shahsavari hoeven de straatmuzikanten niet te vrezen voor een soort 'idolsverkiezing'. 'Het gaat erom: is het een beetje aan te horen, is het divers genoeg?' Zo garandeer je dat de muziek ook echt een 'verrijking' is op straat, aldus het raadslid.

In andere Europese steden zoals Brussel, Londen en Parijs worden al audities gedaan om op sommige plekken in de stad te mogen spelen. De audities om in de Franse metrostations te mogen spelen zijn berucht. De RATP - het openbaar-vervoerbedrijf van Parijs - krijgt tweeduizend aanmeldingen per jaar en geeft driehonderd vergunningen af.

Ook de Fransen selecteren op kwaliteit en diversiteit. Met succes. Artiesten zoals Benjamin Clementine en Ben Harper vonden via de Parijse metro hun weg naar festivals en platencontracten. Is dat ook de bedoeling voor Amsterdam? Shahsavari: 'Hoe leuk zou dat zijn?!'

Desgevraagd weerspreekt de woordvoerder van de gemeente Amsterdam dat het hier een 1-aprilgrap betreft.

Tai Ishikawa (54) uit Japan, violist. Beeld Sanne de Wilde
Tai Ishikawa (54) uit Japan, violist.Beeld Sanne de Wilde

Wie? Tai Ishikawa (54)
Land: Japan Speelplek: passage onder Rijksmuseum
Instrument: viool Speelt: modern klassiek
Auditie doen? Nee


‘Normaal speel ik op straat in Tokio, maar daar zijn ze erg conservatief. Je wordt al snel weggestuurd door de politie. Amsterdam is de stad van vrijheid. Deze week was ik bij een jazzconcert in het Bimhuis. Daar heb ik gevraagd waar ik het best kon spelen. Onder het Rijksmuseum, zeiden ze, daar heb je de beste akoestiek

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden