Gemaksvis

IS VIS BEREIDEN NOU ECHT ZO MOEILIJK DAT IGLO ERAAN TE PAS MOET KOMEN?..

Vis is gezond. Wie veel vis eet, heeft minder kans om te sterven aan hart-of vaatziekten. Het Voedingscentrum adviseert om een tot twee keer per week vis te eten. We weten het. Maar we doen het niet. Bijna tweederde van de Nederlanders eet minder vis dan het Voedingscentrum aanbeveelt, 30 procent eet zelfs zelden of nooit vis.

De cijfers zijn afkomstig uit een onderzoek dat Iglo heeft laten doen onder duizend Nederlanders. Niet dat Iglo nou ineens zo begaan is met de gezondheid van de bevolking. Of misschien ook wel, maar het onderzoek is vooral bedoeld om een nieuw product te lanceren.

Uit het onderzoek is volgens Iglo namelijk gebleken dat we vooral geen vis eten omdat we niet weten hoe we het moeten klaarmaken. Daar heeft Iglo wat op gevonden: Iglo Stoomvis. Bevroren vis in een plastic zakje, compleet met groenten en saus. Uit de diepvries acht minuten in de magnetron en voilà: vis op tafel. Gezond en gemakkelijk .

De resultaten van het onderzoek van Iglo zijn niet nieuw. Het Visbureau hamert er al jaren op dat de visconsumptie in Nederland achterblijft. Maar is vis bereiden nou echt zo moeilijk dat de oplossing uit een diepvrieszakje moet komen?

Helemaal niet, zegt Edwin van de Goor, eigenaar van de Seinpost in Scheveningen, een van de bekendste en beste visrestaurants in Nederland. 'Acht minuten stomen in een zakje, dat gaat toch nergens over. Dat is zonde van de vis. Ga toch lekker zelf naar de visboer.'

Vis klaarmaken is het simpelste wat er is, zegt ook zijn collega Michiel Deenik van Visaandeschelde in Amsterdam. Pocheren, in de oven of gewoon bakken in de pan. Een kind kan de was doen. Saus? Klontje boter in de bakpan, afblussen met citroensap, Noilly Prat of een lepel mosterd. Desgewenst een scheutje room erbij. 'Lekker hoor.'

En ga vooral niet moeilijk lopen doen door je vis zelf te fileren, bezweert Jonnie Boer van driesterrenrestaurant de Librije in Zwolle. Leuk voor hobbyisten. 'Maar laat dat maar fijn door de visboer doen.'

Als het zo simpel is, waarom doen we het dan niet? Goede vraag, zegt Tilly Sintnicolaas, directeur van het Nederlands Visbureau, dat al jaren verwoede pogingen doet de Nederlander aan de vis te krijgen. Dit najaar gaat de zoveelste campagne van start met spotjes op tv waarin stapsgewijs vis wordt bereid onder het motto 'Vis net zo gemakkelijk'.

Helemaal zonder succes zijn de campagnes niet. Er zit groei in de visconsumptie, maar te weinig, erkent Sintnicolaas. De belangrijkste reden is volgens haar dat vis niet zit ingebakken in ons eetpatroon. 'We hebben toch vooral een vleescultuur.'

We komen het ook te weinig tegen. Nederland heeft 1600 viswinkels, een aantal dat jaarlijks met zo'n 5 procent daalt. De laatste jaren zijn ook supermarkten begonnen vis te verkopen. Die hebben nu een marktaandeel van vijftig procent.

Maar het aanbod is beperkt. 'Het visschap is nog geen meter breed. Dat loop je zo voorbij.' Gevolg: driekwart van het aanbod gaat naar het buitenland waar ze onze vis wel op waarde kunnen schatten.

Een ander probleem is de aanvoer. Volgens viskoks is het aanbod in marktkramen en viswinkels - de goede niet te na gesproken - niet best. Overigens weet de gemiddelde Nederlander niet eens hoe goede vis er uit moet zien, zegt Deenik. 'Dat zit niet in onze opvoeding. Als je op de markt koopt, kun je het beste kijken waar Chinezen en Surinamers kopen. Die weten wat goede vis is.'

De koks krijgen steun uit onverdachte hoek van Rien Motshagen van viswinkel Gamba in Arnhem, door eetgids Lekker onlangs bekroond als een van de beste in Nederland. 'Het is niet eenvoudig om aan goede kwaliteit vis te komen. Dat ben ik met de koks eens.'

Om dat probleem te omzeilen importeert Motshagen zijn eigen wilde zalm uit Alaska. Eigenlijk zou je terug moeten naar dagvisserij, zegt Motshagen. Nu blijven grote trawlers een week op zee voordat ze hun vis afzetten. Dagverse vis is beter van kwaliteit.

Ook Sintnicolaas denkt in die richting. De visserij zit in de verdrukking door vangstbeperkingen. 'De vangsten worden teruggebracht. De vraag is dan hoe je de beste prijs voor je vissen kunt maken.' Niet door ze tot vissticks te vermalen. 'Maar de consument moet wel bereid zijn daar een prijs voor te betalen.'

Waarmee we terug zijn bij de onwillige consument, die altijd wel een reden weet omgeen vis te eten. Bijvoorbeeld omdat vis stinkt in de koelkast. Hoeft niet meer, zegt Motshagen. In zijn winkel worden de aankopen ter plekke vacuüm verpakt met een speciaal machientje. Zo blijft de vis langer mooi en de ijskast stinkt niet meer. 'Veel collega's zijn al komen kijken. Ik denk dat er meer zullen volgen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden