Column

Gemak heeft een prijs, maar lieg daar dan niet over

Producten in de winkel kopen goedkoper dan bezorging van Hello Fresh?

HelloFresh Box Beeld anp

Wij laten regelmatig een doos van Hello Fresh bezorgen. Voor wie het concept ondanks hun woeste marketingcampagne niet kent: zo'n doos bevat alle ingrediënten voor een aantal complete maaltijden die je zelf in ongeveer een half uur kunt bereiden. Alles wordt netjes afgepast thuisbezorgd.

Handig, want in drukke tijden wil ik nog best iets vers koken, maar heb ik nauwelijks tijd om naar de supermarkt te gaan en weinig energie om te bedenken wat we nu weer zullen eten. Dankzij Hello Fresh eten we nog eens iets anders dan een snelle pasta met rode saus. We leerden de afgelopen tijd onder andere Libanees platbrood en parelgerst kennen. Erg lekker allemaal. Eigenlijk is het enige nadeel aan Hello Fresh dat het zo duur is. Een doos met vijf maaltijden voor twee personen kost bijvoorbeeld €49 per week. Snelle rekenaars zien dat dit €4,90 per persoon per maaltijd is (en langzame rekenaars inmiddels ook).

Ik heb het gevoel dat ik zelf toch wel iets goedkoper inkopen doe, maar misschien komt dat doordat ik minder exotische ingrediënten kies. Op zoek naar meer prijsinformatie beland ik op de website 'Goedkoper uit met HelloFresh'. Daar lees ik tot mijn verbazing dat de maaltijddoos juist goedkoper is dan de losse ingrediënten in de supermarkt. Op een kassabonnetje staan alle ingrediënten uit een tweepersoons-vijfdagen-doos met hun gemiddelde prijs bij Jumbo en Albert Heijn (niet de goedkoopste supermarkten, maar vooruit). De totale kosten: €50,65. Net iets meer dan de €49 die Hello Fresh vraagt en waarvoor je alles ook nog thuis krijgt gebracht. Kortom: je bent een dief van je eigen portemonnee als je zelf die spullen los in de supermarkt gaat kopen.

Dan valt me ineens iets op aan de kassabon die Hello Fresh gebruikt. Op de tweede regel staat: 'knoflookteen €0,69'. Pardon? Dat lijkt me een tikje prijzig voor één teentje, voor dat bedrag koop je een zakje met twee complete bollen knoflook. En dat blijkt precies het probleem met de vergelijking: Hello Fresh levert de ingrediënten precies afgewogen, maar in de supermarkt kun je geen losse teen knoflook, theelepel paprikapoeder of scheut sojasaus kopen. Bij de prijsvergelijking is van elk product de kleinste verpakking uit de winkel gerekend. Maar dat is erg oneerlijk. Als je een bol knoflook koopt, dan houd je daar een heleboel teentjes van over die je de weken daarna gebruikt. Sojasaus en gedroogde kruiden gaan al helemaal lang mee, dus het is raar om daar de hele verpakking van te rekenen elke keer dat je er een theelepel van gebruikt. Het is veel logischer om per product alleen het deel te rekenen dat je daadwerkelijk verbruikt. Eén knoflookteen kost dan een paar cent.

Als ik alle ingrediënten van het kassabonnetje terugreken naar de hoeveelheid die nodig is voor twee personen, dan kom ik op een totaal van ongeveer €40. Dat is dus €9 minder dan wat Hello Fresh ervoor vraagt. Op zichzelf snap ik best dat het wat meer kost als iemand anders de recepten bedenkt, alle ingrediënten afweegt en thuis bezorgt. Gemak heeft een prijs. Maar lieg daar dan niet over. Nu heb ik het gevoel dat het extra geld vooral gaat naar een marketingjongen in een paarse broek die een frisse website in elkaar draait met een prijsvergelijking die nergens op slaat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden