Geloof zit in het verdomhoekje bij nieuwe EO-serie

Een psychologisch drama van de EO, uitgezonden rond de kerst en oorspronkelijk luisterend naar de naam De Kerstroos. Dat moet wel doordrenkt zijn met het geloof, denkt de bevooroordeelde kijker....

Tasten in het duister. Nederland 2, 22.00 uur.

Een maand voor de film in première ging tijdens het Nederlands Film Festival, veranderde de naam. Kerstroos werd Tasten in het Duister, tot genoegen van scenarioschrijver Dick van den Heuvel. 'De Kerstroos, dat was wel een heel christelijke titel. Te braaf en te gemakkelijk.'

Met het geloof gaat Van den Heuvel kritisch om. 'Toen de EO mij vroeg voor het scenario, dacht ik: het moet toch mogelijk zijn iets over het geloof te vertellen, zonder gelijk met de EO-landdag aan te komen. Ik heb het scenario dus niet geschreven voor hèt EO-publiek.'

Tijdens het schrijven heeft Van den Heuvel zich wel afgevraagd of de EO akkoord zou gaan met zijn manier van omspringen met het geloof. 'Maar ze hebben het geaccepteerd.'

Hoofdpersoon in de serie is Nora ten Have (Cynthia Abma). Zij is een jonge persfotografe die op een dag foto's moet maken van een auto-ongeluk. Het zien van het wrak maakt zoveel in haar los, dat zij vermoedt ooit zelf een ongeluk te hebben gehad. Vader en moeder Ten Have (Kees Brusse en Ellis van den Brink) doen nogal geheimzinnig. Vervolgens blijken ze haar ouders niet te zijn. Nora's echte vader (Hidde Maas) heeft haar op driejarige leeftijd na een ernstig ongeluk verlaten. Samen met collega-journalist Hans (Michaël van Buuren) gaat zij op zoek naar de waarheid.

Een dergelijke dramaserie is voor de EO een primeur, aldus Natasja Visser, hoofd afdeling drama van de omroep. Niet ieder dramaproduct van de EO hoeft per se een uitgesproken identiteit te hebben, vindt Visser. Met Tasten in het Duister is die identiteit volgens haar wel aanwezig, maar niet opgelegd. 'Het is drama waarmee je je kunt identificeren. De woede tegen God en de twijfel in het geloof komen heel geloofwaardig over.'

Hoewel scenarioschrijver Van den Heuvel zegt van een ander 'houtje' (geloof) te zijn dan de EO, is hij te spreken over de goede samenwerking met de omroep. Hij legt uit dat de serie is bedacht en ontwikkeld in minder dan drie maanden. 'Ik loop al een tijdje mee in Hilversum, en de uitzonderlijke kordaatheid van omroep en producent heeft mij hogelijk verbaasd.' Ter vergelijking noemt Van den Heuel De Legende van de Bokkenrijders, de KRO-serie die hij heeft geschreven. 'Tussen idee en uitvoering zat negen jaar.'

In ruim een week tijd wordt de één miljoen kostende, vijfdelige serie uitgezonden. De laatste aflevering is te zien op eerste kerstdag.

Tasten in het duister is een goed gemaakte, spannende serie met overtuigend spelende acteurs. Als het geloof al ter sprake komt, is dat op een natuurlijke manier. Acteur Michaël van Buuren drukt zich wat plastischer uit: 'Het geloof wordt je niet door je strot geduwd.' Om daar gelijk aan toe te voegen: 'Anders had ik de rol van Hans ook nooit willen spelen.'

Hier en daar is de reeks wat sentimenteel en te dramatisch aangezet, maar vooruit: in de dagen rond kerst moet dat toch kunnen.

Ellen van den Boomgaard

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden