Gelekt

Is Tarantino's boosheid over een gelekt filmscript oprecht of komt het hem juist erg goed uit?

Floortje Smit, filmrecensente, werpt haar blik op de hedendaagse beeldcultuur

'For your eyes only' had Quentin Tarantino nog wel op de voorkant van zijn script voor zijn toekomstige western The Hateful Eight geschreven. Aan zes mensen gaf hij het, onder wie de beoogde acteurs Michael Madsen, Bruce Dern en Tim Roth. In goed vertrouwen.

Maar twee weken nadat hij de laatste pagina uit zijn typemachine had getrokken, circuleerde de eerste ruwe versie al in Hollywood, werd die onderhands doorgegeven op studioterreinen en in koffietentjes. Tarantino kreeg telefoontjes van agenten die in het script een leuk rolletje hadden gevonden voor hun cliënten.

Tarantino was er zo 'heel, heel depressief' door dat hij besloot de hele film nooit meer in productie te nemen, vertelde hij in een interview met Deadline.com. Toen de website Gawker vervolgens een link plaatste naar het script sloeg hij terug met een gerechtelijke aanklacht.

Er zijn nu eenmaal scripts die voor filmjournalisten evenveel aantrekkingskracht hebben als de troonrede op Frits Wester of een eindexamen op een Ibn Ghaldoun-leerling. Die van Oscarwinnaar Tarantino horen daarbij natuurlijk, net als die van sequels van films of verfilmingen van boeken of strips met een grote groep hondstrouwe fans. Vaak is het niet de vraag of, maar wanneer het script uitlekt.

Dat heeft filmmakers al vaker tot wanhoop gedreven. Omdat de scripts van Terminator: Salvation en van Scream 2 waren uitgelekt, moest het einde ervan worden herschreven. De producers van The Avengers werden gechanteerd omdat iemand het script in het geheugen van een printer had gevonden; dat van Harry Potter and the Deadly Hallows bleef achter in een kroeg na een avondje stappen, al bracht de eerlijke vinder het keurig terug.

Maar hoe ellendig het ook lijkt, uiteindelijk staat zo'n lek de films altijd tot dienst. Het genereert persaandacht, maakt het publiek warm en het kan vooraf even de stemming peilen onder de o zo kritische filmfanaten, zodat de film erop kan worden aangepast. Daarom ook hoorde je Tarantino niet toen de scripts van Kill Bill, Inglourious Basterds of Django Unchained uitlekten, maanden voor hun release. 'Ik vind het leuk dat iedereen het uiteindelijk heeft en er online recensies komen', zei Tarantino tegen Deadline.com. 'Ik zou eerlijk gezegd niet anders willen. Ik vind het leuk dat mensen mijn 'shit' leuk vinden en dat ze hun best doen om het te pakken te krijgen.'

Nee, wat hem nu dwarszit, is dat het script zo vroeg is uitgelekt en dat dit aantoont dat niemand in Hollywood te vertrouwen is.

Precies. Achterdocht is altijd goed. Daarom ook moet je je even afvragen of het toevallig is dat Tarantino de handdoek in de ring gooit na een uitgelekt script, een week nadat zijn vaste producent Harvey Weinstein had aangekondigd geen films meer te willen maken met onnodig vuurwapengeweld erin. Zocht Tarantino naar een uitweg of is dit een manier om het publiek te laten smeken om zijn - ongetwijfeld - harde western?

Of is dit de echte reden van zijn boosheid: dat hij de regie kwijt is over iets dat in een later stadium mooi als pr-middel had kunnen worden ingezet?

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden