Geldkraan dicht voor internetsector

De internetsector in Nederland zit in diepe problemen. Investeerders steken al maanden geen geld meer in bedrijfjes die via internet de consument proberen te bereiken....

Van onze verslaggevers

Nog geen jaar geleden was alleen het noemen van de term internet voldoende om een paar miljoen los te praten van zogeheten durfkapitalisten. Tot maart vorig jaar was het vertrouwen in de toekomst van internetbedrijven grenzeloos. Het keerpunt kwam met het instorten van de Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq.

Na de krach gingen in Nederland rond de twintig webbedrijven failliet of ze werden gedwongen hun activiteiten op internet op een laag pitje te zetten; veel werknemers moesten op zoek naar een andere baan. Tientallen miljoenen aan investeringen gingen in rook op, blijkt uit een inventarisatie door de Volkskrant.

Investeerders zijn uitgekeken op de consumentenwebsites. 'Met B2C (business to consumer, red.) hebben we lelijke tegenvallers gehad. Kopen op het web valt tegen', zegt voorzitter P. Schröder van de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen.

Volgens directeur J. Mol van het Nederlandse Gorillapark, dat investeert in internetbedrijven, treft de trend niet uitsluitend consumentensites. 'Financiers steken geen geld meer in ideeën waarvan de ondernemer niet kan uitleggen hoe hij er geld mee kan verdienen.'

Volgens Mol kunnen echt goede bedrijven nog wel investeerders vinden. Afgelopen jaar hebben durfkapitalisten 1,3 miljard gulden in Nederlandse internetbedrijven gestoken. 'Er is geld genoeg, maar niet voor iedereen.'

Directeur M. Westermann van de bedrijvenbroedmachine Twinning vindt de terughoudendheid van investeerders 'kortzichtig maar begrijpelijk'. Voor ondernemers is het strenge financieringsregime vaak een drama, weet Westermann uit ervaring. Bijna de helft van 50 Twinningbedrijven kampt met geldproblemen.

Nu de durfkapitalisten op de rem trappen, ziet de Twinningdirecteur mogelijkheden voor traditionele bedrijven. Bedrijven met een sterke merknaam, zoals Albert Heijn, investeren nog stevig in het bereiken van consumenten via internet. Maar onbekende starters met een goed idee kunnen het vergeten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden