Gelderland vervangt de streekbus voor e-fiets en taxi

Van Twello naar Bennekom met het openbaar vervoer? Vanaf 2016 kan dat ritje niet meer via een ouderwetse streekbus, maar is de reiziger aangewezen op het nieuw in te voeren FlexNet. Dat blijkt uit de nieuwe 'visie op het openbaar vervoer' van de provincie Gelderland.

Omdat het busgebruik in Gelderland de afgelopen tien jaar met ruim 25 procent is gedaald, besloot de provincie het openbaar vervoer rigoureus om te gooien.Beeld anp

Omdat het busgebruik in Gelderland de afgelopen tien jaar met ruim 25 procent is gedaald - op de Veluwe bevatten sommige lijnen gemiddeld nog maar acht passagiers per rit - besloot de provincie het openbaar vervoer rigoureus om te gooien. De drukke stads- en hoofdlijnen blijven intact, maar de meeste plattelandslijnen zullen vanaf 2016 verdwijnen.

Het nieuwe FlexNet-systeem beoogt een combinatie van vervoersmiddelen te worden. Bijvoorbeeld op het dorpsplein inchecken voor een elektrische fiets, bij een knooppunt overstappen op een trein of snelbus en het laatste stukje afleggen in een vooraf bestelde regiotaxi.

Het is volgens de Gelderse gedeputeerde Conny Bieze vooral belangrijk maatwerk te bieden aan de reizigers. 'We kiezen dus niet standaard voor een buurtbus of een leenauto. Wanneer blijkt dat een regio geschikter is voor een elektrische fiets, dan zullen we dat alternatief tegen ov-prijzen aanbieden.'

Steeds meer provincies worstelen volgens Bieze met hun openbaar vervoer en die tendens wordt alleen maar versterkt wanneer straks de ov-studentenkaart wordt afgeschaft. 'In Gelderland zijn we nog niet gedwongen te bezuinigen, maar met dit plan willen we voorkomen straks verplicht lijnen te schrappen.'

Daarom worden er nog dit jaar zes Gelderse mobiliteitscentra geopend die elk verantwoordelijk worden voor hun eigen versie van het FlexNet. Zij zullen bepalen welke lijnbussen er verdwijnen en welke alternatieven daarvoor in de plaats komen. Is de afstand tussen Velp en Duiven te groot voor een e-bike? Dan komt er geen e-bike, maar bijvoorbeeld een leenauto.

Reizigersorganisatie Rover zegt blij te zijn met de Gelderse pogingen het openbaar vervoer te verbeteren, maar is nog wel benieuwd naar de precieze uitwerking van het plan. Vakbond FNV is minder enthousiast. 'Een slecht plan dat zorgt voor een verschraling van het openbaar vervoer', aldus FNV-bestuurder Lutz Kressin.

'Het is gewoon een bezuinigingsoperatie waar een mooi sausje overheen is gegoten. Maar van alle alternatieven die nu worden genoemd, zijn twee dingen duidelijk: ze gaan extra reistijd kosten en leveren extra onzekerheid op. En laten dat nou precies de zaken zijn waar de reiziger niet op zit te wachten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden