Gelderland eist noordtak in Betuwelijn

De provincie Gelderland en Gelderse gemeenten eisen dat het kabinet zijn belofte nakomt om meteen na het gereedkomen van de Betuwelijn te beginnen met de aanleg van de noordelijke aftakking, de noordtak....

MAC VAN DINTHER

Van onze verslaggever

Mac van Dinther

ARNHEM

Dat schrijven de provincie en gemeenten verzameld in het Gebundeld Bestuurlijk Overleg (GBO) in een brief die deze week naar de Tweede Kamer en het ministerie van Verkeer en Waterstaat gaat.

In het recent gepubliceerde meerjarenplan van de rijksoverheid, het MIT, heeft de noordtak een lagere prioriteit gekregen, omdat de financiering nog niet rond is. De noordtak is bedoeld voor goederen die via de Betuwelijn naar bestemmingen in noord-Duitsland gaan.

Volgens planning moet de Betuwelijn in 2005 gereed zijn. Afgesproken is dat meteen daarna begonnen wordt met de noordtak, die een paar jaar later klaar moet zijn. Deze belofte is ook vastgelegd in een verdrag met Duitsland, het zogenoemde Verdrag van Warnemünde uit 1992.

Komt de noordtak er niet, of veel later, dan moeten de goederentreinen via bestaand spoor naar Deventer en Oldenzaal. Voor Gelderland is dat onacceptabel, omdat de bestaande spoorlijn dwars door de bebouwde kommen van Arnhem, Velp, Rheden, Dieren, Brummen en Zutphen gaat. Daardoor krijgen tienduizenden omwonenden last van geluidshinder.

'Als je de noordtak ter discussie stelt, stel je de hele Betuwelijn ter discussie', aldus de Gelderse gedeputeerde J. de Bondt. Naar schatting gaat in 2005 zeventien miljoen ton goederen via de Betuwelijn naar het noorden. 'Dat zijn twee goederentreinen per uur.'

Het MIT wordt binnenkort in het parlement behandeld. Dan zal ook de noordtak ter sprake komen. 'De Kamer heeft per motie vastgelegd dat de noordtak onlosmakelijk verbonden is met de Betuwelijn. Daar houden we ze aan.'

Grootste struikelblok voor de minister van Verkeer en Waterstaat is het geld. In het MIT staat dat de noordtak 2,9 miljard gulden kost. Maar als het kabinet kiest voor het 'IJsseltracé' van Zevenaar via Doesburg naar Zutphen, is gefaseerde aanbouw mogelijk, aldus De Bondt.

In eerste instantie kan worden volstaan met het aanleggen van een nieuwe spoorlijn tussen Zevenaar en Zutphen. Dat kost twee miljard gulden. Vanuit Zutphen kunnen de goederen over bestaand spoor naar Oldenzaal. Dat spoor moet ook worden verbeterd, wat een miljard gulden kost. Maar dat kan volgens De Bondt in een later stadium gebeuren.

Het zogenoemde 'Achterhoektracé', dat ook nog bestudeerd wordt, is veel duurder. Daarvoor moet een geheel nieuwe spoorlijn worden aangelegd tussen Doetinchem en Oldenzaal. Dat kost zeker vijf miljard gulden.

Gelderland heeft eerder aangeboden bereid te zijn tot voorfinanciering. Daar valt nog steeds over te praten, aldus de Gelderse gedeputeerde, 'op voorwaarde dat het rijk aflossing én rente betaalt'.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden