NieuwsClaims reisbranche

Geld terug na reisannulering? Waar staat de consument?

De reissector stort in als de Europese Commissie vasthoudt aan haar eis dat luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties verplicht zijn reizigers geld terug te geven als die geen voucher willen accepteren voor een geannuleerde reis. 

Reizigers met mondkapjes maandag op luchthaven Schiphol.Beeld Evert Elzinga / ANP

Dat zegt de brancheorganisatie ANVR in een reactie op uitspraken van vicevoorzitter Margrethe Vestager dat de Comissie ‘vasthoudt aan de EU-wetgeving’. Er staan door de huidige crisis al 20 duizend banen op de tocht, aldus de ANVR.

Het ‘coronavoucher’ is de inzet van juridisch touwtrekken tussen Brussel en een deel van de lidstaten. Die landen willen de branche behoeden voor een lawine aan claims nu het vliegverkeer door de corona-uitbraak vrijwel tot stilstand is gekomen en vliegreizen er misschien nog twee, drie maanden niet inzitten.

Waar zijn Nederlandse consumenten aan toe?

Wie een ticket heeft geboekt en van de luchtvaartmaatschappij te horen krijgt dat de vlucht is geannuleerd, heeft volgens Europees recht drie opties: een omboeking, een tegoedbon of terugbetaling. Vliegmaatschappijen die vluchten cancelen, moeten hun klanten binnen zeven dagen een andere vlucht aanbieden, of hun geld terugstorten.

Nederland en elf ander EU-lidstaten willen die laatste verplichting tijdelijk opschorten. Om de luchtvaartsector te ontzien, dringen de twaalf er bij de Europese Commissie op aan dat consumenten een voucher krijgen. Woensdag liet de Deense commissaris Vestager weten te erkennen dat de luchtvaartmaatschappijen krap bij kas zitten, maar dat ook consumenten dat geld goed kunnen gebruiken, zeker als zij door de huidige noodtoestand hun baan hebben verloren.

Meestal is de afspraak dat er alsnog geld wordt teruggestort wanneer een voucher na een jaar nog niet is verzilverd. In de praktijk blijkt het lastig om in plaats van een voucher meteen geld terug te krijgen bij een geannuleerde vlucht. Luchtvaartmaatschappijen zeggen zich aan de Europese regels te willen houden, maar blijken onbereikbaar.

Ryanair zegt dat het bedrijf sinds medio maart 30 miljoen aanvragen heeft gehad voor terugbetaling. Onder gewone omstandigheden verwerkt het bedrijf er 10 duizend per maand, maar van de medewerkers op de claimafdeling is nog maar een kwart aan het werk. Consumenten die geld willen zien, zullen daar dus maanden op moeten wachten, aldus de Ierse prijsvechter. ‘Wie ons wil helpen die achterstand weg te werken, kan beter een voucher kiezen voor een latere reis.’

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) suggereerde twee weken geleden dat consumenten die een coronavoucher niet willen accepteren, altijd naar de rechter kunnen stappen. In Europees verband stelde ze voor een garantiefonds op te zetten, zodat consumenten niet hun geld kwijt zijn als hun reisorganisatie kopje onder gaat voordat zij hun voucher hebben kunnen verzilveren.

Dat laatste vinden organisaties als de Consumentenbond en de ANWB een goed idee, maar ze vinden ook dat de reisbranche de risico’s van geannuleerde vliegreizen niet bij de consument mogen leggen. Ze willen ook dat vouchers overdraagbaar zijn, zodat klanten dat tegoed kunnen doorverkopen. De Europese Commissie wil dit ook.

Vakantiegangers die voor de zomermaanden een vlucht hebben geboekt die (nog) niet is geannuleerd, hebben hooguit de mogelijkheid om binnen een beperkte periode de vlucht uit te stellen. Wie helemaal wil afzien van de vakantie, bijvoorbeeld om gezondheidsredenen, krijgt zijn geld niet terug.

Met een bloedprik of plexiglas hoopt luchtvaart te mogen opstijgen
Luchtvaartmaatschappijen willen zo snel mogelijk weer vliegen, ook als ‘social distancing’ nog even de norm blijft. Veel kopzorgen, maar ook creativiteit, op 8 kilometer hoogte. Wat staat de luchtreiziger allemaal te wachten?

Toerist in Turkije moet zin hebben in mondkapjes en gezondheidsinspecties
Turkije wil met certificaten voor ‘veilige en hygiënische’ vakanties het toerisme zo snel mogelijk heropstarten. Dan moet de vakantieganger wel trek hebben in gezondheidsinspecties en mondkapjes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden