Geld is essentieel voor het winnen van Oscar

Campagnekosten Academy Awards

Geld is essentieel voor het winnen van een Oscar: met een dure promotiecampagne maakt een film een veel grotere kans op deze prijs. Gemiddeld geeft een filmstudio 10 miljoen dollar uit aan een Oscar voor Beste Film, berekende Stephen Follows, filmproducent en docent aan de National Film en Television School in Londen.

De film The Hurt Locker (2009) won zes Oscars en had een campagnebudget van vijf miljoen dollar. Beeld Voltage Pictures

Follows houdt een blog bij over de economische kant van de filmindustrie. Deze week publiceerde hij daarop zijn onderzoek naar de hoeveelheid geld die de filmindustrie uitgeeft aan campagnes om een Academy Award in de wacht te slepen.

De beeldjes, die zondagnacht worden uitgereikt, zorgen elk jaar voor een financieel circus. Zo zou de helft van het geld dat een producent overheeft voor een Oscarcampagne opgaan aan advertentiekosten. Een advertentie in een groot entertainmentblad als The Hollywood Reporter kost tot 72 duizend dollar per stuk.

Pr-consultants die worden ingehuurd voor zulke filmpromoties, ontvangen een loonstrook van 10- tot 15 duizend dollar. Daar komt een bonus van duizenden dollars bovenop als de film wordt genomineerd of met een award naar huis gaat.

Al die investeringen leveren wel wat op wanneer de film een Oscar wint. Een winnende film maakt gemiddeld 3 miljoen euro extra winst aan kaartverkoop. Toch betalen volgens Follows vooral indirecte voordelen zich uit, zoals de merkwaarde van de film en het aanzien van de makers in Hollywood.

Ook het honorarium van degenen die in Oscarfilms spelen stijgt nadat zij de prijs voor Beste Acteur hebben gewonnen. Mannen verdienen daar uiteindelijk gemiddeld 3,9 miljoen dollar aan, voor vrouwen is dat een half miljoen.

Dat maatschappijen enorme bedragen uitgeven om hun film te promoten is bekend. Zo kwam eerder naar buiten dat er in de campagne voor de Oscarwinnende film Shakespeare in Love (1998) zo'n 15 miljoen dollar werd geïnvesteerd. Follows haalt cijfers aan van eerdere onderzoeken en noemt daarnaast cijfers van vier winnende films, waarvan de makers hem inzage gaven in hun data. Hij wil niet zeggen welke films dat zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.