Geld en groeiverhalen

Eén ding moet je Frans Koffrie nageven: he did put his money where his mouth is. De topman van kantoorinrichter Buhrmann kocht vorig jaar aandelen in zijn eigen bedrijf voor tien euro per stuk....

De Nederlandse topmanager moet sinds kort hun belangen in het eigen bedrijf publiceren. Wat blijkt daaruit? Anders dan hun Amerikaanse collega's steken zij nauwelijks eigen geld in de groeiverhalen waarmee zij beleggers de laatste jaren verleidden.

Zo niet, zoals gezegd, Frans Koffrie. Hij heeft zijn aandelen nog steeds, ook nu zijn bedrijf in een moordtempo tot pennystock wordt afgewaardeerd. Zijn verlies tot dusver, volgens de Volkskrant: 223 duizend euro. Koffrie is dus, relatief gesproken, een held. Temidden van de relatieve lafaards, maar toch.

Of toch niet?

Om te beginnen valt Koffrie's verlies, hoe persoonlijk ook, in het niet bij dat van de gewone beleggers in Buhrmann. Sinds hij instapte, is de beurswaarde van het concern met een miljard verschrompeld tot 376 miljoen euro.

In de tweede plaats was het groeiverhaal van Koffrie een van de wildste die de afgelopen jaren op de Amsterdamse beurs werden gehouden - en dat wil wat zeggen. Ruim twee jaar geleden verdubbelde Buhrmann in omvang door een bedrijf te kopen in de Verenigde Staten. Prijs: 2,2 miljard euro.

Een kleine driehonderd miljoen daarvan haalde Buhrmann op met een emissie van nieuwe aandelen. Toch resteerde een schuld van 2,2 miljard euro. Geen nood, zei Koffrie destijds: 'Wij zijn nu de nummer één op de Amerikaanse markt, en die is weinig conjunctuurgevoelig.'

Een jaar later deed Buhrmann weer een emissie. De opbrengst, 690 miljoen euro, ging op aan weer wat overnames. Drie weken later gaf Koffrie een winstwaarschuwing, de eerste van vijf stuks binnen anderhalf jaar. Oorzaak: vooral in de 'conjunctuur-ongevoelige' VS bleken de winstmarges 'plotseling' sterk te zijn gedaald.

En wat zegt Koffrie nu, om bij het derde en laatste punt te belanden? 'Dit jaar is gebleken dat onze omzet ook afhankelijk is van de toestand van de economie.' Waar hebben we dat meer gehoord na moorddadige koersdalingen? Juist, bij Philips ('valutaire tegenwind') en bij Ahold ('schandelijke geruchten').

Koffrie is net zo'n held als alle anderen: big mouth, no money.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden