Gek van de MediaMarkt

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Op=op gaat elke zaterdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: een kapotte laptop en afwezige fietsen.

Ronald de Zutter is niet gek, maar wórdt gek van de MediaMarkt in Rijswijk. Hij wacht namelijk al bijna vijf maanden op zijn ter reparatie aangeboden laptop.


Eind augustus vorig jaar gaf zijn nog maar zeven maanden oude, bij de MediaMarkt gekochte laptop er de brui aan. Toen De Zutter zijn laptop vorig jaar kocht, had hij er een extra geheugenkaart bij aangeschaft en er zelf het besturingsprogramma Windows 7 op gezet, in plaats van het meegeleverde Windows 8.


De maanden durende saga begint ermee dat een externe reparateur vaststelt dat de schade wordt veroorzaakt door vallen of stoten van de laptop en dat De Zutter hem voor bijna 250 euro kan laten repareren omdat vallen niet onder de garantie valt.


Vol verbazing, want hij heeft de laptop niet laten vallen, begeeft de Delftenaar zich na deze mededeling naar de MediaMarkt. Die biedt hem aan om een technicus van de vestiging in Rijswijk ernaar te laten kijken. Maar na herhaaldelijk bellen krijgt De Zutter opnieuw van de MediaMarkt te horen dat het apparaat schade heeft opgelopen doordat het is gevallen. Hij besluit om zelf maar eens een kijkje te nemen: de computer blijkt vrijwel onbeschadigd.


De MediaMarkt belooft er opnieuw naar te kijken, maar wederom blijft het een tijdje stil. Na een maand krijgt de Delftenaar telefoontje dat er een nieuwe laptop voor hem klaar staat. Maar hij wil helemaal geen nieuwe. Het opnieuw installeren van Windows 7 kost hem dagen werk.


De MediaMarkt toont begrip en weer een maand later krijgt hij een telefoontje dat zijn laptop klaar is. Maar wanneer hij bij de MediaMarkt arriveert om zijn gerepareerde computer op te halen staat er doodleuk een nieuwe voor hem klaar, met Windows 8 en zonder het extra geheugen. De Zutter geeft op, bestelt een nieuwe geheugenkaart en wendt de kerstvakantie aan om Windows 7 er weer op te zetten. Bijna een jaar na aanschaf van de laptop terug bij af.


De MediaMarkt in Rijswijk erkent desgevraagd dat er wat mis is gegaan in de communicatie en betreurt dat. De keten heeft de geheugenkaart vergoed en daar neemt De Zutter genoegen mee. Ze zijn toch niet gek.


Geen fietsen, maar geen geld terug

Negen maanden geleden is het alweer dat Janny ter Hofstede 730 euro neertelde voor twee prachtfietsen. Mooie actie van Psychologie Magazine, model 'Dames Cargo', met een tekst van Einstein erop en met van die brede banden, zodat je niet tussen de tramrails raakt. Handig, want de lezer heeft een goedlopende B&B in Amsterdam en de fietsen waren bedoeld voor haar gasten in het drukke zomerseizoen.


Alleen zijn de fietsen, hartje winter inmiddels, nog steeds niet geleverd. Er was een 'technisch probleem', meldde de Do Good Factory, het marketingbureau achter de actie, in september. Vele maanden, mails en telefoontjes later: nog steeds geen fietsen. En ook geen geld terug.


Heel vervelend, erkent Lisa van Do Good Factory: er was inderdaad een probleem met de fietsen, andere regelen lukte niet en het geld terugbetalen ook niet, want er was een 'cashflowprobleempje'. Het bureau zit met 'een nare situatie', maar denkt de 730 euro snel te kunnen terugbetalen. Anderen zouden hun geld al terug hebben gehad.


Ook Psychologie Magazine vindt het allemaal 'heel vervelend' en 'betreurt het zeer'. Inmiddels wordt gekeken of de uitgever, WPG, de terugbetaling van de geflopte fietsenactie kan voorfinancieren. Janny ter Hofstede 'baalt er goed van'. 'Zo ingewikkeld is het niet. Ik wil gewoon die 730 euro terug!'


Ook geen spullen ontvangen? Mail naar op=op@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden