Geheimtip Duitsland

Onder het motto 'billig ist uns zu teuer' verkoopt de keten Manufactum alleen maar goede spullen.

De ideale stedentrip bestaat doorgaans uit eten, cultuur en winkelen. Oftewel: lokale ingrediënten met kunst of architectuur van internationaal niveau. Voor de winkelervaring is het zaak te zoeken naar straatjes met onafhankelijke en dwarse winkeliers. Behalve in Duitsland, dan kun je ook gewoon naar Manufactum. Die eigenzinnige keten bestaat dit jaar 25 jaar en houdt dapper stand. Hun motto: 'billig ist uns zu teuer', oftewel: goedkoop is duurkoop.


Loop maar eens een winkel binnen - in acht steden - en na een tijdje begint het je te dagen: hier liggen alleen maar goede spullen. Neem de stoffer & blik, van essenhout met paardenhaar en geemailleerd staal. Dat katoenen hemdje uit de Schwäbische Alb is rondgeweven, en heeft dus geen zijnaden. De bromtol is van blik, de koffers zijn van geribbeld aluminium en de boekenkasten van gebogen triplex.


'Dit is een van onze best verkochte producten', zegt een verkoopster in Hamburg. Ze klemt een beukenhouten koffiemolen van de firma Zassenhaus (sinds 1867) tussen haar knieën en begint te draaien aan een stalen zwengel. Het maalsel stoppen haar klanten in een koffieapparaat dat als meesterwerk staat uitgestald op de keukenafdeling: de Moccamaster KB 741. 'Deze machine uit Holland is de beste ter wereld. We repareren nog apparaten die veertig jaar geleden zijn gemaakt.'


Dat past in de filosofie van oprichter Thomas Hoof. Die ergerde zich eraan dat de dingen om hem heen steevast goedkoper en slechter werden. Hij besloot een catalogus uit te geven met louter spullen gemaakt van duurzame materialen - metaal, hout, glas, rubber, wol; en die ook repareerbaar zijn. Zulke producten, vindt Hoof, zijn als vanzelf mooi. Manufactum vraagt fabrikanten vaak oude machines weer af te stoffen en een klassieker speciaal opnieuw te produceren.


Dat levert geen prijspakkers op. De vilten pantoffels van Haunold - sinds 1560 - kosten 64 euro per paar, die blikstalen plakbandhouder 29 euro, de plumeau van struisvogelveren 36 euro, en de zwarte tandpasta uit Japan kost 11,50 euro. In de Action ben je met een tientje klaar. 'Bij ons moet je één keer flink slikken, maar op de lange duur ben je goedkoper uit', belooft de verkoopster. Moeilijker uit te leggen, merkt zij, is de reparatieprocedure. 'Dan moet de klant drie weken wachten, dat zijn ze niet meer gewend.'


Zou iedereen zijn spullen bij Manufactum kopen, dan was er minder vuilnis op de wereld. Het is eigenlijk raar dat de keten niet wordt gesponsord door de VN. Ook als je niks koopt, zijn de winkels een attractie op zichzelf. Neem vooral de kinderen mee, dan zien zij eens hoe goede spullen eruit zien. Na afloop kun je in veel vestigingen een broodje eten (streek- en seizoensgebonden levensmiddelen), met koffie uit de Moccamaster of Italiaanse citroenlimonade zonder suiker.


In Hamburg, Berlijn, Düsseldorf, Frankfurt am Main, Keulen, München, Stuttgart en Waltrop.

manufactum.de

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden