Geheide hit voor stramme ledematen

Gereden Suzuki Splash 1.2 . Prijs euro 13.999 . Motor 1,2 liter benzine, 86 pk . Gem. verbruik 5,5 l/100 km ....

Sommige autoliefhebbers kijken neer op de goedkope autootjes die veelal door Japanse fabrikanten in elkaar worden geschroefd. Daar is wat voor te zeggen: de Alto’s, Moves, Cuores en Wagons lijken op elkaar, ronken als grasmaaiers en zien eruit als gemotoriseerde koektrommels. In Japan zijn het gezinswagens, in Europa worden ze ingezet voor een ritje naar de kapper.

Suzuki heeft een opvolger van de Wagon R+. Dat was een droevig bushokje op wielen, dat liefst niet harder dan 45 kilometer per uur rolde en als meest geleverde kleur kleurspoeling-paars kende. De opvolger, de Splash, wordt net als het vorige model met andere bumpers en remlichten ook verkocht als Opel Agila. Ze worden op dezelfde lopende band in Hongarije gebouwd. Opvallend: de Opel is 4 euro goedkoper.

De nieuwe auto, die moet afrekenen met het door zijn voorganger gecreërde imago, schreeuwt om een nieuwe reclameaanpak. Dus timmert de Agila aan de weg met ‘Flex in the City’, terwijl de Splash het van zijn expressieve naam en uiterlijk moet hebben. De lakkleuren, de folders en de reclamefilmpjes vestigen het idee dat we hier hebben te maken met een hip, dynamisch autootje, dat zeer gewild is bij twintigers, met uitsluitend uitbundig lachende vrienden, die nooit naar hun werk gaan en almaar leuke, sportieve dingen met elkaar gaan doen. Kortom, de gebruikelijke autoreclame. Ooit een hippe grijsaard of zelfs maar een Zwitserleven-senior gezien in een blikreclame?

Toch is dat laatste vreemd, want afgezien van de schreeuwende forever young-kleuren is de auto met zijn rechte zitpositie en wijdopenzwaaiende deuren bij uitstek geschikt voor klanten met stramme ledematen. Het stuur draait al als je er licht tegen blaast en de vijf deuren maken dat instappen en bagage eruithalen een makkie is.

Verder is de Splash ietsje goedkoper dan de concurrentie. Jammer is de herrie bij hogere snelheden en de harkerige versnellingsbak. De fabrikant overvraagt ruimschoots door het model een mini-mpv te noemen – dat mag alleen als een afwasteiltje een mini-zwembad mag worden genoemd. Want pas met de achterbank neergeklapt, ontstaat er een acceptabele laadruimte. De immer lachende, jonge vrienden kunnen dan helaas helaas niet mee, zodat het niet gek is te verwachten dat de Splash net zo’n succes wordt als de Toyota Yaris. Dit eveneens jofel-hippe autootje stond vorig jaar boven aan de lijst met best verkopende auto’s bij 65-plussers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.