Gehate muur waar het prettig spuiten is

Straatkunst, of de 'urban intervention', is een wereldwijd fenomeen. Spontane, niet georganiseerde kunst waar je vanzelf tegenaan loopt. Deel 1 in een serie: onze correspondent Israël over schilderingen op de muur tussen Israël en de Westelijke Jordaanoever.

Zaterdag was het weer raak. Er vlogen stenen naar de Israëlische soldaten die het beruchte checkpoint Qalandia bewaken. Berucht, omdat dit de doorgang is tussen Ramallah en Jeruzalem. Slechts die Palestijnen die een geldig doorgangsbewijs hebben, mogen er langs, na vaak lang wachten.


Een nare plaats, met norse soldaten, prikkeldraad, wachttorens en de grijze muur die de grens vormt tussen Israël en de Westelijke Jordaanoever. Het is ook de plek waar je verbijsterend mooie straatkunst aantreft.


Want de gehate en volgens internationale rechters illegale 'afscheidingsbarrière', 760 kilometer lang, vormt een geweldig paneel voor straatkunstenaars. Hoewel het overgrote deel van de barrière uit hekwerk bestaat, zijn er in en rond Jeruzalem duizenden grijze muurplaten geplaatst, waarop het fijn schilderen en spuiten is.


Wie checkpoint Qalandia passeert, ziet meteen links talloze schilderingen. Yasser Arafat met de Palestijnse vlag, da's een verplicht nummertje, maar verderop wordt het mooier. Met werk van Banksy, de mysterieuze Britse 'guerrilla-artiest'. Hoog op de muur zijn silhouet van een meisje met paardestaartjes dat met ballonnen in de hand over de Muur zweeft.


Er gaan niet veel toeristen naar Ramallah, anders is dat nabij Betlehem. Vlak voor de Geboortekerk, op de plek waar volgens de overlevering Jezus het licht zag, kronkelt de Muur.


De Muur kruipt hier vele honderden meters voort, langs een kerkhof, om een moskee, achter huizen. Overal schilderwerk en opschriften ('Let Me In!'), soms kliederwerk, een andere keer fijnzinnig. Veel 'Jezus' (tekst: 'Jezus loves Peanutbutter'). Verwijzingen naar 'Berlijn 89'. Een op de Muur geschilderde omgevallen Muur, met daarachter Jeruzalem, met vredesduif en hemelladder.


Humor, dat ook. Een afgesloten luikje in een van de Israëlische wachttorens (kan het open om een geweer door te steken?) werd in een rood kader geplaatst. McDrive, staat er boven.


Je zou de Israëliërs er bijna dankbaar voor zijn dat ze deze openluchtgalerie mogelijk maakten. Maar vergis je niet. Toen Banksy hier werkte, schuifelde er een oude Palestijn op hem af.


Oude man: 'Je maakt 'm mooi, de Muur.'


Kunstenaar: 'Dankjewel.'


Oude man: 'We willen niet dat-ie mooi wordt. We haten de Muur. Ga naar huis.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden