'Gehandicapte kan niet naar dagbesteding'

Het halveren van het budget voor gehandicaptenvervoer maakt het onmogelijk gehandicapten nog van en naar hun dagbesteding te brengen. Dat stelden gehandicaptenorganisaties donderdag in een rechtszaak in hoger beroep tegen de Staat. Zij willen dat de overheid de geplande bezuiniging van 150 miljoen niet op het vervoer afwentelt, maar over de hele sector spreidt.

DEN HAAG - In het Lenteakkoord spraken vijf partijen af dat het budget voor gehandicaptenvervoer met ruim de helft zal worden verminderd om de stijgende kosten in het gehandicaptenvervoer in de hand te houden. Daardoor blijft er gemiddeld 8 euro per keer over om gehandicapten van en naar hun dagbesteding te brengen. De bezuiniging zal per 1 januari 2013 ingaan.


Onbehoorlijk, vinden de gehandicaptenorganisaties. 'Twintig jaar lang was alles erop gericht gehandicapten zo veel mogelijk te integreren in de samenleving', zegt Jan van Hoek, bestuurslid van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) die de rechtszaak voert. Zelf staat hij ook aan het hoofd van een zorginstelling.


'Wonen moest zo veel mogelijk in een woonwijk, werken op een andere locatie.' Zo breidde zijn instelling, Ipse de Brugge, uit van drie grote landgoederen waar alles was geconcentreerd naar vierhonderd locaties verspreid door Zuid-Holland, zodat wonen en werk zo veel mogelijk gescheiden zijn. Zo kan een gehandicapte zelf kiezen waar hij overdag heen wil, de bakkerij in de buurt of een houtwerkplaats iets verderop, is het uitgangspunt.


Dat de vervoerskosten nu zijn gestegen, is dan ook niet meer dan logisch, vindt Van Hoek. 'Maar dat komt niet doordat het vervoer inefficiënt is.' Ook is er geen sprake van overmatig 'shoppen', stelt de VGN. 'Het gaat om hele kwetsbare groepen. Een gehandicapte gaat heus niet voor zijn lol heel lang in een busje zitten, of op avontuur. Voorspelbaarheid en continuïteit zijn het allerbelangrijkst.'


Minder uitgeven aan vervoer kan volgens de VGN alleen als er minder wordt vervoerd óf de kwaliteit van het vervoer achteruit gaat. 'Bijvoorbeeld zonder deskundige begeleiders op de bus. Maar is dat wat de overheid wil?'


De minister houdt, bij monde van de advocaat, vol dat het vervoer goedkoper moet kunnen zonder dat de zorg in gevaar komt. Zij baseert zich op een rapport van adviesbureau PricewaterhouseCoopers waaruit blijkt dat het een aantal instellingen lukt om voor een lagere prijs vervoer te regelen.


Tijdens de rechtszaak bleek echter dat de onderzoekers zelf dit een riskante conclusie vinden, omdat die instellingen de uitzondering zijn en niet de regel. Zo blijkt dat bij een aantal van die 'efficiënte' instellingen de kosten zo laag zijn omdat ze ook subsidie van de gemeente of provincie kregen.


Maar de minister blijft onvermurwbaar. Mochten de kosten inderdaad niet dekkend zijn, dan kunnen zorginstellingen desnoods hun aanbod omlaag brengen, zegt een beleidsmedewerker van het ministerie. Of interen op hun reserves, vult de advocaat aan.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden