Geestig en vertederend beeld van Israëlische schrijver

Tv-recensie Julien Althuisius

Etgar Keret: Based on a True Story toont een geestig, vertederend en ontroerend beeld van de Israëlische schrijver.

Helemaal weggestopt aan het eind van de avond zond NPO2 onder de vlag van Het Uur van de Wolf gisteren de documentaire Etgar Keret: Based on a True Story uit, gemaakt door de Nederlanders Stephane Kaas en Rutger Lemm. Etgar Keret is een Israëlische schrijver die wereldwijd populariteit geniet dankzij zijn bijzonder(e) korte verhalen waar realiteit en surrealisme naadloos in elkaar overgaan. Zo noemde The New York Times hem een genie; Salman Rushdie omschreef Keret als briljant, 'de stem van de nieuwe generatie'.

Een van Kerets verhalen bijvoorbeeld is Fatso, over een jongen en een meisje die beginnen met daten, het leuk hebben samen, met elkaar naar bed gaan. Maar het meisje blijft nooit slapen omdat ze 's nachts in een kleine dikke, harige man verandert. De jongen besluit het desondanks een kans te geven. Overdag is hij met zijn droomvrouw; 's nachts kijkt hij voetbal en gaat hij uit met zijn nieuwe beste vriend, om 's ochtends weer naast zijn liefde wakker te worden.

In Etgar Keret: Based on a True Story wordt dit verhaal verteld aan de hand van een animatie, die verandert in een scène met acteurs, waar vervolgens Etgar Keret zelf weer een rolletje in heeft. Zo spelen Lemm en Kaas, volledig in de geest van Keret, met vorm, realiteit en fictie. Ze beginnen hun verhaal met een nagespeelde faux-documentaire-scène op het Israëlisch vliegveld, waar ze aan een weerbarstige douanebeambte uitleggen wat ze in Israël komen doen.

Het onderwerp werkte gretig mee aan deze 'hybride documentaire', zoals de makers hun werk zelf omschrijven. Zo praat Keret in een bar over hoe zijn ouders elkaar ooit hebben ontmoet. Terwijl hij vertelt over een zigeunerband die die avond aan het spelen was, komt er spontaan zo'n band de bar binnen en begint met spelen. Opeens is Etgar zijn vader, wordt hij gearresteerd door politieagenten (acteurs natuurlijk) en achter in een politieauto gegooid waar hij rustig doorgaat met zijn verhaal.

Etgar Keret: Based on a True Story.

Lemm en Kaas schetsen met Etgar Keret: Based on a True Story een geestig, vertederend en ontroerend beeld van de fantastische Keret. Daarbij krijgen ze de hulp van zwaargewichten als schrijver Jonathan Safran Foer en Ira Glass (de man achter de wereldberoemde radioprogramma/podcast This American Life). Keret blijkt een geweldige fantast, iemand die ooit de dood van te dichtbij heeft gezien en daarom het leven zo mooi mogelijk wil maken. 'Ik wil verhalen maken waardoor de lezer wat meer van de mensheid gaat houden.'

Het ene na het andere verhaal schudt Keret uit zijn mouw; nooit weet je wat er waar is en wat niet. Is Keret, zo vragen Lemm en Kaas zijn omgeving, een leugenaar? 'Een leugenaar is iemand die de waarheid uitbuit', antwoordt Safran Foer. 'Dat impliceert een soort opzettelijkheid en slechte intenties. Etgar wijkt de hele tijd van de waarheid af, maar altijd op een goedmoedige manier: om dingen helderder of levendiger te maken. Of om over te brengen wat hij echt bedoelt.' Dus ja, Etgar Keret is een leugenaar. Een heerlijke leugenaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.