Geëngageerd, veelzijdig en veel te vroeg overleden
Een enorm talent dat noch de grote thema's, noch het intieme theater schuwde.
Het publiek zat begin dit jaar in de Utrechtse Paardenkathedraal aan lange tafels met onbarmhartig licht erboven. De acteurs bewogen zich ertussen. Ook Matthias Mooij (1976) zat er met bevriende acteurs en regisseurs om zijn voorstelling Monsters mee te maken. Hij was ziek, dat was ook zichtbaar. Donderdag overleed hij aan de gevolgen van kanker. Hij werd gezien als een groot theatertalent.
Zo lang mogelijk bleef hij met theater bezig en gaf hij interviews over zijn aanpak en maatschappelijk-actuele beweegredenen. Met Monsters, gebaseerd op de brute moord op de Britse peuter James Bulger (Mooij was vader van een dochtertje), richtte hij zich op het terugkerend kwaad in mens en samenleving.
Ook zijn eerste grotezaalvoorstelling Mogadishu ging over groepsdruk, individualisme en spanningen in de multiculturele maatschappij. Maar hij maakte ook het succesvolle muziektheaterstuk over gesprekken tussen moeders en zonen en hij deed tal van uiteenlopende projecten.
Bij Pierre Audi en Johan Simons deed hij na zijn afstuderen als regisseur in 2005 assistentschappen. Het jaar daarop opende Festival aan de Werf met de voorstelling Vaandragers, een muziektheaterproductie met Spinvis, onder regie van Mooij.
undefined