Geen wolkje aan de lucht voor alleskunner Marquez

 De overmacht van Marc Marquez in de MotoGP is zo groot dat hij zaterdagmiddag kon overdenken hoe hij als winnaar van de TT de streep zou overschrijden.

ASSEN - De finish op één wiel, de zogenoemde wheelie, was hem te eenvoudig. Hij koos, naar de aard van deze Nederlandse racedag vol slagregens, voor een zwembeweging, met de buik op de tank, de benen gestrekt naar achteren en de armen voor de borst.

De schoolslagfinish, bij 160 kilometer per uur, was een fraaie inval na een race waarin de Spaanse coureur alles perfect beredeneerde. Hij bedankte na zijn achtste zege van dit seizoen - acht uit acht - zijn stafleden voor de rust die ze aan de dag hadden gelegd, de structuur die zij hadden aangebracht bij de motorwissels in de regen.

De Honda-monteurs, van het Spaans georiënteerde fabrieksteam HRC, waren volgens Marquez nooit in paniek geraakt bij al die wisselende weersomstandigheden op de Drentse hei die vrijwel elk jaar de Nederlandse aflevering van het belangrijkste WK in de motorsport tot een onoplosbare puzzel maken. 'Mijn team was zo slim, ze kenden de procedures zo goed. Zo bleef ik kalm en kon ik geconcentreerd rijden.'

Marquez, 21 pas maar racend als een routinier, vertrok op regenbanden. In sectie 1 en 4 van het 4.500 meter lange circuit had hij bij de verkenningsronde te veel water op de baan gezien. 'Het was te gevaarlijk om hier op slicks te starten.'

De favoriet had uit zijn 'zeven uit zeven' zo veel vertrouwen meegenomen dat hij de toegestane tweede verkenningsronde achterwege liet. 'Het slijt de banden. Het team moet harder werken. Je moet de tank bijvullen. Aan één ronde had ik genoeg.'

Na zes (van de 26) ronden kwam Marquez als eerste binnen voor de motorwissel. De baan was opgedroogd. Hij wipte zonder een voet aan de grond te zetten van de ene machine op de andere. Het leek op de paardwissel van een gymnastisch onderlegde ruiter.

De winst uit die rappe motorruil verbleekte nog in dezelfde ronde, toen Marquez achterin het circuit, in de Ramshoek, eventjes van de baan raakte. Hij vroeg te veel van de koude banden, die een gebrek aan grip vertoonden. Het foutje leverde zijn concurrent Andrea Dovizioso de eerste plaats op, maar die moest de Italiaan acht ronden later weer inleveren.

In de tussentijd had Marquez verstandiger geracet. Hij had spetters op zijn vizier waargenomen. Voor de zekerheid was de machine met regenbanden weer uit de garage gereden. Maar toen het droge weer aanhield, was er geen wolkje aan de lucht voor de zegetocht van de Catalaan, die 'zwemmend' op de motor over de finish kwam. Niet dat die sport hem aanspreekt. 'Water is voor vissen', sprak hij na afloop.

Waar anderen worstelden om overeind te blijven op het gladde wegdek, was Marquez de situatie meester. Zelfs een oude vos als Valentino Rossi moest het ruimschoots afleggen tegen de youngster, die op die ene, meesterlijk opgevangen uitwijkmanoeuvre na alle techniek en tactiek van een groot kampioen aan de dag legt.

Rossi, vertrokken op slicks uit de pitstraat, werd deze keer in Assen slechts vijfde, maar sprak zich in de aanloop naar de TT in Assen al uit over de steeds groter wordende, haast ontmoedigende achterstand op Marc Marquez. 'De circuits van Mugello en Barcelona zouden de betere banen moeten zijn voor onze Yamaha's, maar Marquez won daar op zijn Honda.'

Assen werd als het favoriete jachtterrein van de Italiaanse grootmeester beschouwd. Hij won er acht keer, in 2013 voor het laatst. Maar het tijdperk Marquez, dat van jonge alleskunner, die hangend naast zijn motor alles aandurft, is definitief aangebroken. Concurrenten van allure, als zijn landgenoten Pedrosa en Lorenzo, lijken intussen volkomen kansloos.

Rossi: 'Elke week wordt Marc nog beter. Hij doet ervaring op die wij al hadden en ons een kleine voorsprong gaven.' Er sprak wanhoop uit zijn woorden.

Marquez sprak de tegenstanders in Drenthe moed in. 'Nu lukt alles, nu lijkt niets verkeerd te kunnen gaan. Maar er komt een dag dat het voor mij moeilijker wordt.'

Die dag lijkt ver weg, zolang Marquez zware crashes bespaard blijven. Hij heeft de snelste motor, de Honda RC213V met 250 paardenkrachten. Hij heeft het fitste lijf, de meest gedurfde stijl en het grootste hart. Angst ontbreekt hem volkomen.

De jongste wereldkampioen aller tijden (sinds 1949) kan op jacht naar oude records. Zaterdag was hij de eerste sinds Giacomo Agostini (1971) die acht Grote Prijzen op rij achter de naam schreef.

Tien was Agostini's maximum. Meer races per jaar waren er destijds niet. Elf uit elf zal de doelstelling zijn voor 'MM93', die nu al verzekerd lijkt van zijn tweede wereldtitel in de MotoGP.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden