Geen wilde uitspattingen op beurs 100 % design

Een bankstel dat je gewoon onder je arm klemt. Handig, als je het ding in de winkel ziet en nog diezelfde middag in huis wilt hebben....

Met de K-bench is het een fluitje van een cent. De bank van de Belgische architect/vormgever Charles Kaisin (1972) is in opgevouwen vorm niet groter dan een forse stoeptegel. Maar trek het pakketje uit als een harmonica, en er ontstaat een drie meter lange slang die je in elke gewenste vorm kunt krullen. Van doodordinair plastic. Maar door zijn honingraatstructuur oersterk.

De elegante rekbare bank is het pronkstuk in de stand van leverancier Vange op 100% design, de enige vakbeurs voor interieurvormgeving in Nederland. Waar de jaarlijkse Woonbeurs in de RAI in Amsterdam zich in de eerste plaats op consumenten richt, is het driedaagse 100% design er vooral voor vaklui. Fabrikanten, ontwerpers en importeurs laten er hun nieuwste model meubels, sanitair, lampen en vloeren zien, in de hoop (interieur) architecten, projectinrichters en dealers tot een opdracht of contract te verleiden.

De laatste dag is 100% design ook open voor het 'gewone' publiek. Maar waar de Wo o n b e u r s mikt op de modale portemonnee, richt 100 % design zich binnen de vormgeving op het topsegment.

In de prachtige hal van de voormalige Van Nellefabriek in Rotterdam, monument van het Nieuwe Bouwen, staan zo'n honderd stands. Van grote merken als kantoormeubelgigant Ahrend, die zijn hele stand heeft ingeruimd voor de 120 0 van de architecten van het ING House, Meyer en Van Schooten – een hightech vergadertafel die door zijn spinachtige poten en blauwe onderlicht lijkt op te stijgen. Of Thonet, die de klassieke traditie van Marcel Breuers beroemde Cesca Chair met twee prachtige varianten van James Irvine en Piero Lissoni voortzet. Tot het eenmansbedrijfje van de onlangs afgestudeerde ontwerper Sandra Dijkstra, die een bouwpakket voor een vijfarmige kandelaar toont.

Ondanks de diversiteit in rijp en groen kent 100% design weinig wilde uitspattingen. De meubelindustrie lijkt zich door de economische teruggang geen gekkigheden meer te permitteren. Vernieuwingen worden niet zozeer gezocht in vorm, maar vooral in materialen (meubels van gecoat schuimrubber bij Feek) en druktechnieken (badkamertegels met fotoprints van Marcel Wanders).

Echt loos gaat het alleen bij de stand van de kunstacademie Maastricht, waar Tim van der Bijl imponeert met een vloerkleed als een maanlandschap. En Marieke Rongen met een 'betonnen' schemerlamp.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden