Geen verzekering Noord-Zuidlijn

In een extra vergadering van de raadscommissie openbaar vervoer zullen diverse partijen de wethouder vandaag sommeren de verzekeringspremie van 46 miljoen euro dan maar in Den Haag te gaan vragen. Die weg is volgens Van der Horst afgesloten: 'De overheid heeft in een keer 1 miljard euro beschikbaar gesteld. Daar moeten we het mee doen. '

De kosten van de nieuwe metro zijn geraamd op 1,4 miljard euro. Het leeuwendeel, 1 miljard, komt van het rijk. Amsterdam draagt 317 miljoen bij, de regio rond de hoofdstad 77 miljoen. Amsterdam betaalt het afdekken van de risico's: fouten in het ontwerp, tegenvallers bij de uitvoering.

Vorig jaar oktober ging de raad akkoord met de nieuwe metrolijn. Per motie werd vastgelegd dat het project wel moest worden verzekerd. Opmerkelijk: eerdere pogingen van de stad om een (voorlopige) polis af te sluiten, liepen vast op de eis van de verzekeraars dat de gemeenteraad daartoe eerst opdracht moest geven.

Het raadsbesluit betekende een doorbraak in een decennia-oud debat over de noodzaak het noorden van de stad - van het centrum afgesneden door Het IJ - met de zuidelijke regio te verbinden. Oorspronkelijk had Amsterdam 7 miljoen euro gereserveerd voor het verzekeren van de Noord-Zuidlijn. Van der Horst: 'Dat was begin vorig jaar nog een gebruikelijk bedrag voor een dergelijk project. In de loop van het jaar zagen we dat de verzekeringspremies overal omhoog schoten. Juist daarom hebben we in oktober in overleg met de raad nog eens een extra bedrag van 10 miljoen tot 15 miljoen euro gereserveerd. In totaal dus maximaal 22 miljoen .' Kort daarna ging het volgens de wethouder de verkeerde kant op. De verzekeraars schroefden hun eisen telkens verder op. 'Onze hoofdverzekeraars meenden nog dat de operatie voor 22 miljoen was te verzekeren. De herverzekeraars, grote buitenlandse ondernemingen, begonnen in december te twijfelen. Ze vonden het project veel te riskant. Uiteindelijk gingen ook zij akkoord, maar vraag niet tegen welke prijs.'

Op basis van de huidige offertes, voor zo'n 85 procent van het bouwwerk liggen er aanbiedingen, bedraagt de totale premie ineens 46 miljoen euro, ruim een verdubbeling binnen vier maanden.

Van der Horst: 'De verzekeraars proberen ons een poot uit te draaien, om het maar eens op z'n Amsterdams te zeggen. We hebben uitgerekend dat we per saldo goedkoper uit zijn zonder .'

Dat de tegenstanders van de metro nu alsnog hun gelijk zullen halen, is volgens Van der Horst onzin. 'Die steeds hogere premies hebben niets te maken met de Noord-Zuidlijn. Ze zijn een gevolg van de neergaande economie, 11 september en, ik moet dat toch wel gaan denken, het feit dat wij volgens de verzekeraars geen kant meer opkunnen door die motie, die ons verplicht het project te verzekeren.'

Van der Horst ontkent dat de risico's van het futuristische project de financiële draagkracht van de hoofdstad te boven gaan: 'We hebben drie scenario's laten doorrekenen, inclusief een rampenscenario waarbij bijvoorbeeld ineens een metrostation instort of het Centraal Station verzakt. De schade, aldus de experts, bedraagt dan maximaal 25 miljoen euro. In alle gevallen zullen we in staat zijn de kosten zelf te betalen. '

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden