Geen sponsors voor EU-voorzitterschap

De poging van het kabinet om het EU-voorzitterschap te laten sponsoren door het bedrijfsleven is mislukt. Ondernemingen toonden nauwelijks interesse en het enige serieuze aanbod - van Volvo - stuitte op praktische en juridische bezwaren bij meerdere ministeries....

Betrokkenen bevestigen dat de animo bij bedrijven minimaal is. 'Kennelijk afficheren ondernemingen zich liever niet met een Nederlands EU-voorzitterschap', aldus het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het departement hoopte via sponsoring twee tot drie miljoen euro te besparen op de kosten van alle Europese ministersbijeenkomsten. Het budget voor het Nederlanse voorzitterschap in de tweede helft van dit jaar bedraagt 68 miljoen.

Sponsoring van EU-voorzitterschappen is sinds een paar jaar ingeburgerd. Aan bedrijven wordt dan gevraagd of zij goederen of diensten beschikbaar willen stellen. Zo kan Ierland, dat momenteel de EU voorzit, gedurende zes maanden gebruikmaken van vijftig topklasse Audi's. De telefoonkosten komen voor rekening van Eircom en de catering wordt mede-verzorgd door Kerrygold (zuivel) en Tipperary Water.

Grote Nederlandse bedrijven zoals Océ (kantoorapparatuur), KPN (communicatie) en Heineken (drank) hebben zich evenwel niet gemeld bij het ministerie. Met nog krap zes maanden te gaan heeft Buitenlandse Zaken de hoop op sponsors laten varen. De aanbesteding voor het vervoer van premiers, ministers en hun delegaties is inmiddels de deur uit. Het ministerie heeft zelf geen bedrijven benaderd, omdat het bang was voor kritiek op de gemaakte keuzes. De contacten verliepen via de werkgeversorganisatie VNO-NCW, die afgelopen najaar werd ingeschakeld.

Het kabinet was aanvankelijk optimistisch gestemd over de verwachte respons. Staatssecretaris Nicolai van Buitenlandse Zaken hield zich eind oktober nog het recht voor bedrijven te weigeren, als zij niet van onbesproken gedrag waren.

Naast desinteresse bij ondernemers, verklaren betrokkenen het mislukte sponsoravontuur uit onwil bij ministeries. Met name Economische Zaken zou niet happig zijn geweest. Ministeries hebben soms lopende contracten met vervoers- en cateringmaatschappijen en willen die relaties niet verstoren door een tijdelijke sponsor.

De sponsoring voor het culturele programma tijdens het EU-voorzitterschap is wel succesvol. De tentoonstelling van Nederlandse schilders in het Paleis der Schone Kunsten in Brussel, kan rekenen op financiële steun van bank-verzekeraar Fortis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden