Géén sensatie

Grizzly Man (Werner Herzog, 2005)

Timothy Treadwell werd beroemd door jaar in jaar uit maandenlang in een reservaat van grizzlyberen te verblijven. Hij was ervan overtuigd dat hij een met ze was. Treadwell filmde zichzelf en maakte schitterende opnamen van de beren. Dat videomateriaal had makkelijk tot een sensationele film kunnen leiden, want Treadwell kwam op een gruwelijke manier aan zijn eind. Maar van zijn einde bestaat slechts een geluidsfragment. In Grizzly man is te zien hoe maker Werner Herzog dat fragment beluistert. Hij raadt de bezitster ervan, een van Treadwells beste vrienden, aan het nooit te beluisteren. In de film is het ook niet te horen omdat Herzog, zelf ook niet vies van het opzoeken van grenzen, de man die door menigeen als een zot werd beschouwd, koestert. Het bleek de juiste houding voor een indrukwekkende documentaire. Al is het laatste woord over het documentairegehalte van de film nog altijd niet gesproken.

RTL 8, 20.30-22.40 uur.

Good Night, and Good Luck

(George Clooney, 2005) De tweede film waarbij acteur George Clooney op de regiestoel plaatsnam is nog steeds zijn beste. In verrukkelijk zwartwit maakte hij een even historisch als politiek-actueel portret van Edward R. Murrow, presentator van het CBS-nieuwsprogramma See It Now. De kettingroker droeg in de late jaren vijftig bij aan de val van communistenjager Joseph McCarthy. De film - waarvan de titel verwijst naar de woorden waarmee Murrow zijn show altijd afsloot - legt de laatste maanden van zijn strijd vast. Belangrijkste troef: hij stopte zijn film vol verwijzingen naar het Amerika van George Bush jr., zonder schoolmeesterachtig te zijn. In een van de laatste scènes kijkt Murrow (David Strathairn) naar een televisiescherm waarop president Dwight Eisenhower vol vuur vertelt over de normen en waarden van de Amerikaanse maatschappij, een land waarin iedereen vrij is, en niemand zonder formele aanklacht gevangen kan worden gezet.

Canvas, 22.50-00.20 uur.

A Crime

(Manuel Pradal, 2006) Na voltooiing van zijn tweede film, de in en in Franse volwassenwordingsfilm Marie Baie des Anges, vertrok Manuel Pradal naar Amerika. Daar maakte hij in tien jaar twee films, om daarna weer terug te keren naar Frankrijk. Een van die twee Amerikaanse films, beide misdaadfilms met Harvey Keitel, is vanavond te zien. De Fransman maakte van A Crime een moderne film noir met een ingewikkeld uitgangspunt: de altijd licht hysterische Emmanuelle Béart speelt een labiele vrouw die verliefd is op haar buurman. Die heeft het echter druk met andere zaken: hij zit achter de moordenaar van zijn vrouw aan. Maar met zoiets neemt een vrouw in een film noir geen genoegen. Keitel is te zien in een centrale rol als weinig chique taxichauffeur.

Eén, 23.30-01.10 uur.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden